WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA
![ww.jpg [200x267] ww.jpg [200x267]](http://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/687/cms/szablony/12480/zdjecia/ww.jpg)
Wczesne wspomaganie rozwoju jest zintegrowanym systemem oddziaływań profilaktycznych, diagnostycznych, leczniczo – rehabilitacyjnych i terapeutyczno – edukacyjnych, prowadzony przez interdyscyplinarny zespół specjalistów posiadających profesjonalne przygotowanie do pracy z rodziną, z małymi dziećmi. Praca zespołu polega na wspólnym ustalaniu diagnozy poziomu funkcjonowania dziecka (za pomocą testu E. Schoplera, profilu osiągnięć J. Kielina, Metody Monachijskiej) opracowywaniu programów współpracy z rodziną i oddziaływań terapeutycznych wobec dziecka, koordynowanie działań specjalistów prowadzących zajęcia, analizowanie skuteczności udzielanej pomocy oraz ocenianie postępów dziecka.
W skład, którego wchodzą: logopeda, psycholog, pedagodzy specjalni (oligofrenopedagog, surdopedagog, tyflopedagog), terapeuta Integracji Sensorycznej, rehabilitant, specjalista alternatywnej komunikacji. W naszej placówce w pracy w ramach wczesnego wspomagania wykorzystujemy następujące metody:
- Integrację Sensoryczną
- Metody stosowane w rehabilitacji
- Metody stosowane w terapii psychologicznej
- Alternatywną komunikację metodami: PCS i Makaton
- Metodę ruchu rozwijającego Veroniki Sherborne
- Programy Aktywności M. i Ch. Knill’ów
- Niedyrektywną terapię zabawową
- Zabawy z wykorzystaniem materiałów niestrukturalizowanych
- Metody relaksacyjne
- Metody stosowane w terapii logopedycznej
- Metodę EEG Biofeedback
- Metodę Tomatisa
- Symultaniczno – sekwencyjną metodę nauki czytania
- Metodę stymulacji lewopółkulowej
- Terapię ręki
- Metodę Domanna
- Terapię Snuzeolen.
![ww1.jpg [200x267] ww1.jpg [200x267]](http://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/687/cms/szablony/12480/zdjecia/ww1.jpg)
![ww4.jpg [200x150] ww4.jpg [200x150]](http://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/687/cms/szablony/12480/zdjecia/ww4.jpg)
- udzielanie pomocy rodzinie w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych
w kontaktach z dzieckiem: wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami i dzieckiem, rozpoznawanie zachowań dziecka i utrwalanie właściwych reakcji na te zachowania, - udzielanie instruktażu i porad oraz prowadzeniu konsultacji dla rodziców w zakresie pracy z dzieckiem,
- pomoc w przystosowaniu warunków w środowisku domowym do potrzeb dziecka oraz pozyskaniu i wykorzystaniu w pracy z dzieckiem odpowiednich środków dydaktycznych i niezbędnego sprzętu,
- pomoc dziecku w pełnym wykorzystaniu potencjału rozwojowego, jakim dysponuje w zakresie funkcji poznawczych, rozwoju ruchowego, komunikacji i kontaktów społecznych,
- pomoc dziecku w stopniowym osiąganiu coraz większej autonomii i samodzielności, na miarę jego możliwości,
- zapobieganie występowaniu lub pogłębianiu się nieprawidłowości w rozwoju psychoruchowym dziecka,
- dostarczanie rodzicom wsparcia w związku z długotrwałym kryzysem emocjonalnym, wynikającym z faktu niepełnosprawności ich dziecka,
- stopniowe przygotowanie rodziców do roli osób wspomagających rozwój ich dziecka.
Warunki objęcia dziecka i rodziny specjalistycznymi formami pomocy w ramach Wczesnego Wspomagania Rozwoju
![a.jpg [300x300] a.jpg [300x300]](http://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/687/cms/szablony/12480/zdjecia/a.jpg)
![si.jpg [300x300] si.jpg [300x300]](http://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/687/cms/szablony/12480/zdjecia/si.jpg)
![aa.jpg [300x300] aa.jpg [300x300]](http://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/687/cms/szablony/12480/zdjecia/aa.jpg)
Warunkiem objęcia dziecka o zaburzonym rozwoju taką formą pomocy jest złożenie do Dyrektora Powiatowego Zespołu Placówek Szkolno – Wychowawczych w Hrubieszowie (w strukturze którego funkcjonuje SOSW Hrubieszów) podania i dołączenie oryginału opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju wydanego przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną. Dyrektor przesyła wniosek do organu prowadzącego (Starostwa Powiatowego w Hrubieszowie) z prośbą o wydanie skierowania i zorganizowania zajęć.
Spotkania z dzieckiem i jego rodzicami mogą odbywać się w domu rodzinnym (do 3 roku życia dziecka) lub w Ośrodku. Realizowane będą w wymiarze 1 lub 2 godzin tygodniowo (wymiar godzin pracy w miesiącu wynosi 4 – 8). Możliwe również będą spotkania ze specjalistą w małych grupach (2 – 3 dzieci) wspólnie z rodzicami.
Rodzicu (opiekunie) pamiętaj, że dziecko, które ma opinię o potrzebie wczesnego wspomagania, w chwili pójścia do przedszkola, może otrzymać z poradni psychologiczno – pedagogicznej orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.