ZESPOŁY REWALIDACYJNO - WYCHOWAWCZE

W naszym Ośrodku funkcjonują zespoły rewalidacyjno – wychowawcze. Celem zajęć rewalidacyjno–wychowawczych  jest wspomaganie rozwoju dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim, rozwijanie zainteresowania otoczeniem oraz rozwijanie samodzielności w funkcjonowaniu w codziennym życiu, stosownie do ich możliwości psychofizycznych oraz indywidualnych potrzeb rozwojowych. Praca z każdym wychowankiem oparta jest na specjalnie dla niego skonstruowanym programie. Obejmuje on wspieranie rozwoju umiejętności motorycznych, poznawczych, emocjonalno-społecznych, porozumiewania się oraz samoobsługowych. Umiejętności te są ćwiczone podczas codziennych zajęć usystematyzowanych w odpowiednio po sobie następujących czynnościach. Tak przeprowadzone ćwiczenia dają naszym wychowankom poczucie bezpieczeństwa. Zajęcia są całkowicie dostosowane do potrzeb i możliwości psychofizycznych wychowanków.

  Prowadzone z wychowankami zajęcia obejmują w szczególności:

  1. Naukę nawiązywania kontaktów w sposób odpowiedni do potrzeb i ich możliwości ,
  2. Kształtowanie sposobu komunikowania się z otoczeniem na poziomie odpowiadającym indywidualnym możliwościom,
  3. Usprawnianie ruchowe i psychoruchowe w zakresie dużej i małej motoryki, wyrabianie orientacji w schemacie własnego ciała i orientacji przestrzennej,
  4. Wdrażanie do osiągania optymalnego poziomu samodzielności w podstawowych sferach życia,
  5. Rozwijanie zainteresowania otoczeniem, wielozmysłowe poznawanie otoczenia, nauka rozumienia zachodzących w nim zjawisk, kształtowanie umiejętności funkcjonowania w otoczeniu,
  6. Kształtowanie umiejętności relacji w grupie,
  7. Nauka celowego działania dostosowanego do wieku, możliwości i zainteresowań uczestnika zajęć oraz przejawianej przez niego aktywności.
         

 

 W pracy z uczniami głęboką niepełnosprawnością intelektualną zastosowanie znajdują następujące metody:

    • Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne,
    • Metoda Aktywności M. Ch. Knillów,
    • Metody relaksacyjne (muzykoterapia, aromaterapia, masaże ciała),
    • Elementy pedagogiki zabawy,
    • Ćwiczenia usprawniające czynności samoobsługowe,
    • Masaż twarzy wg Castillo – Moralesa,
    • Stymulacja taktylna,
    • Metody rozwijające aktywność własną,
    • Metoda Kinezjilogii Edukacyjnej Paula Dennisona,
    • Metoda „Porannego kręgu” – stymulacja polisensoryczna wg pór roku,
    • Metody alternatywne – PCS.

pa240097.jpg [300x225]

Nasi wychowankowie zdobywają także różnorodne doświadczenia zmysłowo – ruchowe podczas zabaw plastycznych oraz muzyczno - rytmicznych. Odpowiednie wykorzystanie tych metod w połączeniu z rehabilitacją ruchową gwarantuje prawidłowy przebieg procesu rewalidacyjno - wychowawczego. W ten sposób usprawniamy, rozwijamy i doskonalimy funkcje psychomotoryczne dzieci, ofiarując im jednocześnie radość i poczucie bycia kimś ważnym.

 

Osoby uczęszczające na zajęcia rewalidayjno - wychowawcze objęte są zajęciami specjalistycznymi: rehabilitacją i logopedią.