ZESPOŁY REWALIDACYJNO - WYCHOWAWCZE
W naszym Ośrodku funkcjonują zespoły rewalidacyjno – wychowawcze. Celem zajęć rewalidacyjno–wychowawczych jest wspomaganie rozwoju dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim, rozwijanie zainteresowania otoczeniem oraz rozwijanie samodzielności w funkcjonowaniu w codziennym życiu, stosownie do ich możliwości psychofizycznych oraz indywidualnych potrzeb rozwojowych. Praca z każdym wychowankiem oparta jest na specjalnie dla niego skonstruowanym programie. Obejmuje on wspieranie rozwoju umiejętności motorycznych, poznawczych, emocjonalno-społecznych, porozumiewania się oraz samoobsługowych. Umiejętności te są ćwiczone podczas codziennych zajęć usystematyzowanych w odpowiednio po sobie następujących czynnościach. Tak przeprowadzone ćwiczenia dają naszym wychowankom poczucie bezpieczeństwa. Zajęcia są całkowicie dostosowane do potrzeb i możliwości psychofizycznych wychowanków.
Prowadzone z wychowankami zajęcia obejmują w szczególności:
- Naukę nawiązywania kontaktów w sposób odpowiedni do potrzeb i ich możliwości ,
- Kształtowanie sposobu komunikowania się z otoczeniem na poziomie odpowiadającym indywidualnym możliwościom,
- Usprawnianie ruchowe i psychoruchowe w zakresie dużej i małej motoryki, wyrabianie orientacji w schemacie własnego ciała i orientacji przestrzennej,
- Wdrażanie do osiągania optymalnego poziomu samodzielności w podstawowych sferach życia,
- Rozwijanie zainteresowania otoczeniem, wielozmysłowe poznawanie otoczenia, nauka rozumienia zachodzących w nim zjawisk, kształtowanie umiejętności funkcjonowania w otoczeniu,
- Kształtowanie umiejętności relacji w grupie,
- Nauka celowego działania dostosowanego do wieku, możliwości i zainteresowań uczestnika zajęć oraz przejawianej przez niego aktywności.
W pracy z uczniami głęboką niepełnosprawnością intelektualną zastosowanie znajdują następujące metody:
- Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne,
- Metoda Aktywności M. Ch. Knillów,
- Metody relaksacyjne (muzykoterapia, aromaterapia, masaże ciała),
- Elementy pedagogiki zabawy,
- Ćwiczenia usprawniające czynności samoobsługowe,
- Masaż twarzy wg Castillo – Moralesa,
- Stymulacja taktylna,
- Metody rozwijające aktywność własną,
- Metoda Kinezjilogii Edukacyjnej Paula Dennisona,
- Metoda „Porannego kręgu” – stymulacja polisensoryczna wg pór roku,
- Metody alternatywne – PCS.
Nasi wychowankowie zdobywają także różnorodne doświadczenia zmysłowo – ruchowe podczas zabaw plastycznych oraz muzyczno - rytmicznych. Odpowiednie wykorzystanie tych metod w połączeniu z rehabilitacją ruchową gwarantuje prawidłowy przebieg procesu rewalidacyjno - wychowawczego. W ten sposób usprawniamy, rozwijamy i doskonalimy funkcje psychomotoryczne dzieci, ofiarując im jednocześnie radość i poczucie bycia kimś ważnym.
Osoby uczęszczające na zajęcia rewalidayjno - wychowawcze objęte są zajęciami specjalistycznymi: rehabilitacją i logopedią.