
Zasady udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Zasady udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w okresie nauki zdalnej na czas zawieszenia zajęć edukacyjnych w SOSW w roku szkolnym 2019/2020.
- Wychowawca klasy jest koordynatorem udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w swojej klasie.
- Wychowawca klasy jest w stałym kontakcie z rodzicami i uczniami, udziela wsparcia oraz na bieżąco śledzi aktualną sytuację dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczą uczniów, w tym zgłaszane trudności.
- Wychowawca klasy informuje innych nauczycieli lub specjalistów o potrzebie kontaktu i objęcia ucznia i jego rodziny pomocą w zależności od zgłaszanych potrzeb.
- Psycholog/pedagog/terapeuta indywidualnie kontaktuje się z rodzicem ucznia i ustala formę dalszego wsparcia w celu rozwiązania zgłoszonych trudności, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb.
- Po zgłoszeniu przez wychowawcę potrzeby udzielenia pomocy psychologiczno-pedagogicznej, psycholog/pedagog/terapeuta kontaktuje się z rodzicem/opiekunem w celu rozpoznania problemu oraz ustalenia formy komunikacji z dzieckiem.
- W przypadku sytuacji zagrażających zdrowiu i życiu ucznia (np. podejrzenie przemocy) zespół psychologów i pedagogów szkolnych w porozumieniu z dyrekcją szkoły podejmuje odpowiednie działania interwencyjne, zgodne z procedurami.
- Zespół psychologów i pedagogów szkolnych, zespól terapeutyczny jest dostępny dla rodziców za pośrednictwem maila lub innej ustalonej formy komunikacji, z zachowaniem środków bezpieczeństwa informatycznego.
Pedagog Małgorzata Dobrowolska – Pawluk malgosia.dp@gmail.com
Pedagog Katarzyna Lachowska kasialach28@gmail.com
Psycholog Magdalena Świąder magdalena.swiader3@gmail.com
Psycholog Diana Chwedorczuk diana.chwedorczuk@onet.pl
- Pomocą psychologiczno-pedagogiczną są objęci uczniowie:
- którzy realizowali zajęcia terapeutyczne zanim wprowadzono stan epidemii i kształcenia na odległość;
- którzy zgłaszają potrzebę pomocy psychologicznej i/lub pedagogicznej w trakcie trwania kształcenia na odległość;
- których rodzice zgłaszają potrzebę wsparcia w związku z trudnościami wychowawczymi jakich doświadczają ze swoimi dziećmi lub innymi trudnościami dziecka, które zauważa rodzic (emocjonalnymi, edukacyjnymi, w zakresie wyboru dalszego kierunku kształcenia).
- Zespół psychologów i pedagogów szkolnych oraz zespól terapeutyczny opracowuje oraz udostępnia materiały, na stronie placówki, do pracy z uczniem w zakresie prowadzonych terapii
- Specjaliści są w stałym kontakcie z wychowawcami klas i wspierają podejmowane działania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- .Zespół psychologów i pedagogów szkolnych udziela konsultacji wychowawcom, nauczycielom i innym specjalistom w zakresie zgłaszanych trudności.
- W sytuacjach kryzysowych zespół psychologów i pedagogów szkolnych wspólnie z wychowawcą podejmuje działania ukierunkowane na współpracę z instytucjami wspomagającymi rodzinę i dziecko.
- Rodzice uczniów mają możliwość skorzystania zewsparcia psychologicznego udzielanego m.in. przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie, Ośrodki Pomocy Społecznej.
- Zespół psychologów i pedagogów szkolnych podejmuje działania z zakresu profilaktyki problemów związanych z aktualną sytuacją w kraju i na świecie, radzeniem sobie z lękiem, izolacją uczniów, rozwijaniem postaw odpowiedzialności za siebie i innych, prospołecznych itd., w zależności od zgłaszanych potrzeb.
- Zespół psychologów i pedagogów szkolnych podejmuje działania uwzględniające potrzeby, zainteresowania i trudności w funkcjonowaniu uczniów w zakresie psychoedukacji, doradztwa zawodowego, minimalizowania skutków zaburzeń rozwojowych oraz zapobiegania zaburzeniom zachowania.
- Zespół psychologów i pedagogów szkolnych podejmuje działania w kierunku pedagogizacji rodziców/opiekunów prawnych uczniów, rozmów wspierających, konsultacji i porad wychowawczych, w zależności od zgłaszanych i obserwowanych potrzeb.
- Forma udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej dostosowana jest do potrzeb i możliwości rodziców oraz uczniów.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna realizowana jest w ramach dostępnych dla specjalistów rozwiązań informatycznych.
- W przypadku konieczności przygotowania opinii psychologiczno-pedagogicznej lub innych dokumentów rodzice zgłaszają się w tej kwestii do wychowawcy dziecka, który koordynuje działania w tym zakresie.
- Specjaliści świadczący pomoc psychologiczno-pedagogiczną współpracują z Dyrekcją Ośrodka i wykonują zlecone działania w zakresie pełnionych funkcji.
- Zasady udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej będą na bieżąco aktualizowane w zależności od potrzeb uczniów, rodziców, Dyrekcji i Rady Pedagogicznej placówki.
Uczniowie, rodzice oraz nauczyciele mogą korzystać z uruchomionego w dniu 26.03.2020 r. Telefonu Wsparcia wszelkie informacje na temat jego funkcjonowania zamieszczone są w artykule powyżej oraz na stronie http://pzpswhrubieszow.pl
Oprac. M. Dobrowolska - Pawluk