Tutaj powinien być opis

Zasady udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej

Zasady udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w okresie nauki zdalnej na czas zawieszenia zajęć edukacyjnych w SOSW w roku szkolnym 2019/2020.

  1. Wychowawca klasy jest koordynatorem udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w swojej klasie.
  2. Wychowawca klasy jest w stałym kontakcie z rodzicami i uczniami, udziela wsparcia oraz na bieżąco śledzi aktualną sytuację dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczą uczniów, w tym zgłaszane trudności.
  3. Wychowawca klasy informuje innych nauczycieli lub specjalistów o potrzebie kontaktu i objęcia ucznia i jego rodziny pomocą w zależności od zgłaszanych potrzeb.
  4. Psycholog/pedagog/terapeuta indywidualnie kontaktuje się z rodzicem ucznia i ustala formę dalszego wsparcia w celu rozwiązania zgłoszonych trudności, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb.
  5. Po zgłoszeniu przez wychowawcę potrzeby udzielenia pomocy psychologiczno-pedagogicznej, psycholog/pedagog/terapeuta kontaktuje się z rodzicem/opiekunem w celu rozpoznania problemu oraz ustalenia formy komunikacji z dzieckiem.
  6. W przypadku sytuacji zagrażających zdrowiu i życiu ucznia (np. podejrzenie przemocy) zespół psychologów i pedagogów szkolnych w porozumieniu z dyrekcją szkoły podejmuje odpowiednie działania interwencyjne, zgodne z procedurami.
  7. Zespół psychologów i pedagogów szkolnych, zespól terapeutyczny jest dostępny dla rodziców za pośrednictwem maila lub innej ustalonej formy komunikacji, z zachowaniem środków bezpieczeństwa informatycznego.

Pedagog Małgorzata Dobrowolska – Pawluk   malgosia.dp@gmail.com

Pedagog Katarzyna Lachowska   kasialach28@gmail.com

Psycholog Magdalena Świąder   magdalena.swiader3@gmail.com

Psycholog Diana Chwedorczuk   diana.chwedorczuk@onet.pl  

  1. Pomocą psychologiczno-pedagogiczną są objęci uczniowie:
  • którzy realizowali zajęcia terapeutyczne zanim wprowadzono stan epidemii i kształcenia na odległość;
  • którzy zgłaszają potrzebę pomocy psychologicznej i/lub pedagogicznej w trakcie trwania kształcenia na odległość;
  • których rodzice zgłaszają potrzebę wsparcia w związku z trudnościami wychowawczymi jakich doświadczają ze swoimi dziećmi lub innymi trudnościami dziecka, które zauważa rodzic (emocjonalnymi, edukacyjnymi, w zakresie wyboru dalszego kierunku kształcenia).
  1. Zespół psychologów i pedagogów szkolnych oraz zespól terapeutyczny opracowuje oraz udostępnia materiały, na stronie placówki, do pracy z uczniem w zakresie prowadzonych terapii
  2. Specjaliści są w stałym kontakcie z wychowawcami klas i wspierają podejmowane działania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  3. .Zespół psychologów i pedagogów szkolnych udziela konsultacji wychowawcom, nauczycielom i innym specjalistom w zakresie zgłaszanych trudności.
  4. W sytuacjach kryzysowych zespół psychologów i pedagogów szkolnych wspólnie z wychowawcą podejmuje działania ukierunkowane na współpracę z instytucjami wspomagającymi rodzinę i dziecko.
  5. Rodzice uczniów mają możliwość skorzystania zewsparcia psychologicznego udzielanego m.in. przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie, Ośrodki Pomocy Społecznej.
  6. Zespół psychologów i pedagogów szkolnych podejmuje działania z zakresu profilaktyki problemów związanych z aktualną sytuacją w kraju i na świecie, radzeniem sobie z lękiem, izolacją uczniów, rozwijaniem postaw odpowiedzialności za siebie i innych, prospołecznych itd., w zależności od zgłaszanych potrzeb.
  7. Zespół psychologów i pedagogów szkolnych podejmuje działania uwzględniające potrzeby, zainteresowania i trudności w funkcjonowaniu uczniów w zakresie psychoedukacji, doradztwa zawodowego, minimalizowania skutków zaburzeń rozwojowych oraz zapobiegania zaburzeniom zachowania.
  8. Zespół psychologów i pedagogów szkolnych podejmuje działania w kierunku pedagogizacji rodziców/opiekunów prawnych uczniów, rozmów wspierających, konsultacji i porad wychowawczych, w zależności od zgłaszanych i obserwowanych potrzeb.
  9. Forma udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej dostosowana jest do potrzeb i możliwości rodziców oraz uczniów.
  10. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna realizowana jest w ramach dostępnych dla specjalistów rozwiązań informatycznych.  
  11. W przypadku konieczności przygotowania opinii psychologiczno-pedagogicznej lub innych dokumentów rodzice zgłaszają się w tej kwestii do wychowawcy dziecka, który koordynuje działania w tym zakresie.
  12. Specjaliści świadczący pomoc psychologiczno-pedagogiczną współpracują z Dyrekcją Ośrodka i wykonują zlecone działania w zakresie pełnionych funkcji.
  13. Zasady udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej będą na bieżąco aktualizowane w zależności od potrzeb uczniów, rodziców, Dyrekcji i Rady Pedagogicznej placówki.

Uczniowie, rodzice oraz nauczyciele mogą korzystać z uruchomionego  w dniu 26.03.2020 r. Telefonu Wsparcia wszelkie informacje na temat jego funkcjonowania zamieszczone są w artykule powyżej oraz na stronie http://pzpswhrubieszow.pl

Oprac. M. Dobrowolska - Pawluk