Realizacja programu Higiena Cyfrowa
W dniu 19.11.2025 r. w ramach programu Cyfrowa Higiena w naszym ośrodku przeprowadzono zajęcia „Zadbaj o siebie”. Zajęcia poświęcone były świadomemu, bezpiecznemu i zrównoważonemu korzystaniu z technologii. Uczestnicy poznali podstawowe zasady dbania o dobrostan cyfrowy, takie jak ograniczanie czasu przed ekranem, tworzenie przerw od urządzeń oraz świadome korzystanie z mediów społecznościowych. Poruszony był również temat przeciążenia informacyjnego, wpływu nadmiaru bodźców na koncentrację i sen oraz sposobów radzenia sobie z cyfrowym stresem. Ważnym elementem opisywanym również podczas zajęć było bezpieczeństwo online: ochrona danych osobowych, mocne hasła, prywatność urządzeń oraz rozpoznawanie zagrożeń takich jak phishing czy fałszywe treści. Zajęcia miały charakter praktyczny i pomagający wypracować codzienne nawyki wspierające zdrową równowagę między życiem offline i online.
„Moja dieta cyfrowa” to kolejne zajęcia przeprowadzone w grupie uczniów klas IV – VI, których celem było pomóc uczniom rozwinąć swoją wiedzę w świadomym zarządzaniu tym, co „konsumujemy” online każdego dnia. Uczestnicy poznali zasady tworzenia zdrowej cyfrowej diety, opartej na selekcji wartościowych treści, ograniczaniu nadmiaru bodźców oraz budowaniu nawyków sprzyjających koncentracji i dobremu samopoczuciu. Podczas zajęć omawiane były najczęstsze źródła przeciążenia informacyjnego, wpływ nieustannych powiadomień na nasz nastrój oraz sposoby redukowania cyfrowego szumu. Ważnym elementem zajęć była refleksja nad czasem spędzanym online i świadome planowanie aktywności w sieci. Uczestnicy uczyli się, jak tworzyć własne zasady korzystania z urządzeń, jak wybierać wartościowe treści i jak dbać o równowagę między światem cyfrowym a realnym.
W ramach programu uczestnicy brali również udział w zajęciach sportowych, których celem było pokazanie aktywnych form spędzania wolnego czasu jako alternatywy dla ciągłego korzystania z urządzeń elektronicznych i funkcjonowania w świecie cyfrowym. Podczas zajęć nauczyciel prowadzący zachęcał uczniów do wspólnej zabawy opartej na aktywności fizycznej. Młodzież chętnie podejmowała wyzwania stawiane przez prowadzącego. Zajęcia cieszyły się dużym zainteresowaniem, a zaproponowane ćwiczenia okazały się bardzo atrakcyjne. Uczniowie byli zaskoczeni, że czas zajęć tak szybko upłynął, i wyrażali gotowość do dalszej aktywności fizycznej.
P. Nowak, E. Szpakowska