Tutaj powinien być opis

"Pokaż swój głos" - Dzień Alternatywnej Komunikacji w Szkole

Język…. jest źródłem myśli. Kiedy dziecko opanowuje język, osiąga możliwość organizowania na nowo swojej percepcji i pamięci(…) (A. Łuria, 1976)

Jedną z najważniejszych potrzeb psychicznych każdego człowieka jest komunikowanie się. W naszej placówce są użytkownicy AAC, czyli osoby korzystające z komunikacji zastępczej i wspomagającej. Stanowią bardzo zróżnicowaną grupę, wśród nich dominują osoby, które wymagają wsparcia językowego. Niektórzy uczniowie zamiast wypowiadanych słów i zdań korzystają ze znaków graficznych (piktogramów, obrazków, symboli), znaków manualnych (gestów) lub /i znaków przestrzenno – dotykowych (np. przedmiotów). Nauczyciele rozpoznają indywidualne potrzeby uczniów, określają między innymi dogodny sposób porozumiewania się ucznia z otoczeniem. Dzięki AAC uczniowie mogą dokonywać wyborów, podejmować decyzje, pytać, opowiadać, wyrażać myśli i uczucia – pokonywać bariery w porozumiewaniu się i stawać się niezależnymi.

Pomysłodawcą obchodów AAC na całym świecie w miesiącu październiku już od 2007 roku jest Międzynarodowe Stowarzyszenie Komunikacji Wspomagającej i Alternatywnej (ISAAC International). Celem miesiąca AAC jest szerzenie świadomości wielu różnych sposobów w jaki porozumiewają się ludzie używając pomocy komunikacyjnych. Każdy rok obchodzony jest pod innym hasłem, które podaje ISAAC.

My także włączyliśmy się w tegoroczny październikowy apel, który brzmiał: „Pokaż swój głos” poprzez spotkania w grupach, w których odbywały się dyskusje, pogadanki, rozmowy na tenże jakże istotny temat. Uczniowie wyrażali siebie na prowadzonych zajęciach, jak też poprzez wykonywanie gazetek okolicznościowych. W celu większej świadomości odbywały się warsztaty, podczas których uczniowie tworzyli bransolety do komunikacji, pisali list za pomocą psc do mikołaja, czytali i przeglądali książki do alternatywnej komunikacji po czym dyskutowaliśmy na ich temat. Warsztaty uzmysłowiły uczniom, że nabyte umiejętności można też wykorzystać w zakresie komunikacji technologii informacyjnej, usystematyzowały wiedzę z zakresu AAC i sprawiły, że uczniowie zdali sobie sprawę, że jest to bardzo istotna umiejętność, którą należy rozwijać i kształcić.

B. Gołfit-Hawryluk, M. Nowak