Październik - Międzynarodowy Miesiąc AAC
Język...jest źródłem myśli. Kiedy dziecko opanowuje język,
 osiąga możliwość organizowania na nowo swojej percepcji i pamięci (…)
 (A. Łuria, 1976)
Jedną z najważniejszych potrzeb psychicznych każdego człowieka jest komunikowanie się. Zdobycie tej umiejętności umożliwia istocie ludzkiej poznawanie samego siebie oraz otaczającej go rzeczywistości, a w efekcie sprzyja właściwemu funkcjonowaniu w społeczeństwie. Jest jednym z podstawowych narzędzi uczenia się (Malkiewicz, 2012).
W naszej placówce są użytkownicy AAC, czyli osoby korzystające z komunikacji zastępczej i wspomagającej. Stanowią bardzo zróżnicowaną grupę, wśród nich dominują osoby, które wymagają wsparcia językowego.
Niektórzy uczniowie zamiast wypowiadanych słów i zdań korzystają ze znaków graficznych (piktogramów, obrazków, symboli), znaków manualnych (gestów) lub/i znaków przestrzenno-dotykowych (np. przedmiotów). Nauczyciele rozpoznają indywidualne potrzeby uczniów, określają między innymi dogodny sposób porozumiewania się ucznia z otoczeniem. Dzięki AAC uczniowie mogą dokonywać wyborów, podejmować decyzje, pytać, opowiadać, wyrażać myśli i uczucia – pokonywać bariery w porozumiewaniu się i stawać się niezależnymi.
Pomysłodawcą obchodów AAC na całym świecie w miesiącu październiku już od 2007 roku jest Międzynarodowe Stowarzyszenie Komunikacji Wspomagającej i Alternatywnej (ISAAC International).
Celem miesiąca AAC jest szerzenie świadomości istnienia wielu różnych sposobów w jaki porozumiewają się ludzie używając pomocy komunikacyjnych.
Każdy rok obchodzony jest pod innym hasłem, które podaje ISAAC International. Obchody w Polsce promuje organizacja społeczna: Stowarzyszenie „Mówić bez Słów” - ISAAC Polska
Całym sercem i swoją codzienną pracą włączamy się w tegoroczny październikowy apel Międzynarodowego Stowarzyszenia Komunikacji Wspomagającej i Alternatywnej (ISAAC), który brzmi: „Wyjdź, zabierz głos i przebij się w odradzającym się (po pandemii) świecie!”
Jako placówka będziemy w tym szczególnym miesiącu poprzez spotkania w małych grupach, rozmowy, gazetki okolicznościowe zachęcać naszych podopiecznych, do tego by więcej czasu przeznaczyli na budowanie relacji z drugim człowiekiem, by rozwijali nabyte umiejętności, także w zakresie technologii informacyjnej.
M. Nowak