Propozycja ćwiczeń i zadań wychowawczych dla wychowanków grupy I do wykonania w domu i w ogrodzie.


linia_kwiatygif [300x41]

 

 Wszystkim wychowankom życzymy spokojnych, bezpiecznych, beztroskich i udanych wakacji. Do zobaczenia w internacie w nowym roku szkolnym

 

 linia_kwiatygif [300x41]


Piątek, 26.06.2020 r.

ZAKOŃCZENIE ROKU SZKOLNEGO 2019/2020


wakacjejpg [300x300]


 

Czwartek, 25.06.2020 r.

,,Bezpieczne wakacje”- bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w czasie wakacji.

Zasady postępowania nad morzem:

- Kąpmy się tylko w miejscach dozwolonych i pod opieką dorosłych.

- Miejsce na kąpiel musi być bezpieczne - nie wolno się kąpać przy śluzach, mostach, budowlach wodnych, portach, zaporach, a także w brudnej wodzie i tam, gdzie są silne wiry i prądy.

- Idąc na plażę, nie zapominajmy o kremie z filtrem UV. Ciało nasmarujmy już około 20–30 minut przed wyjściem na słońce, czynność tę powtarzając co 2–3 godziny i po każdym wyjściu z wody.

- Chcąc uchronić się przed udarem, między godziną 11 a 16 ukryjmy się w cieniu.

- Nie zapominajmy o okularach przeciwsłonecznych i lekkim nakryciu głowy.

- Pamiętajmy, by zabrać ze sobą wodę oraz coś do jedzenia.

- Nie wchodźmy do morza podczas burzy, deszczu lub mgły.

- Jeśli długo przebywaliśmy na słońcu – poczekajmy chwilę w cieniu, zanim wejdziemy do wody. Pozwoli nam to uniknąć szoku termicznego.

- Nie pływajmy w pobliżu wodorostów. Zwracajmy uwagę na dno i ukształtowanie zbiornika.

- Pływajmy wyłącznie w obszarze wyznaczonym przez boje.

- Skoki do wody wydają się świetną rozrywką, ale przy odrobinie pecha mogą skończyć się trwałym kalectwem.

- Wybierając się na kajaki, łódki czy rowery wodne, zawsze zakładajmy kapok. Pamiętajmy też, aby nie pływać wieczorem i po zmroku. To niebezpieczne i łatwo zgubić się na wodzie.


Zasady postępowania w górach:

- Zawsze pamiętajmy o naładowanej komórce z numerem GOPR – 601 100 300. 

- Najlepiej wyruszajmy już wczesnym rankiem.  

- Zaplanujmy trasę, uwzględniając swoje umiejętności, pogodę oraz godzinę zachodu słońca.  

- Sprawdźmy, czy na wybranym przez nas szlaku są jakieś schroniska, szałasy, leśniczówki itp., w których można się schronić, jeśli nagle zmieni się pogoda.  

- Przed górską wędrówką spakujmy do plecaka mapę.  

- Zabierzmy ze sobą: zapasowe skarpetki, czapkę, koszulę lub inne okrycie z długim rękawem, pelerynę, kurtkę lub płaszcz przeciwdeszczowy. 

- Pamiętajmy o prowiancie – polecamy produkty z dużą zawartością węglowodanów, np. czekoladę lub baton energetyczny. 

- Nie zapominajmy o  okularach przeciwsłonecznych. 

- Przed wyjściem w góry poinformujmy kogoś, gdzie się wybieramy, jakim szlakiem i o jakiej porze planujemy wrócić.


Spacer do lasu lub na łąkę:

- Nie dokarmiajmy dzikich zwierząt! To dla nich niezdrowe. 

- Stosujmy preparaty przeciw komarom, kleszczom, szerszeniom oraz osom. 

- Nie rozpalajmy ognisk w lesie i jego pobliżu.

- Jeśli zauważymy pożar – dzwońmy po straż pożarną. Nie podchodźmy do ognia.


Wyprawa rowerowa

- Starajmy się nie podróżować solo. 

- Zawsze jeździjmy w kasku. 

- Miejmy przy sobie apteczkę.  

- Sygnalizujmy ręką kierunek, w którym chcemy jechać.  

- Zwalniajmy na krętych drogach.

- Słuchajmy i obserwujmy, czy nie zbliża się do nas inny pojazd, czy nie nadjeżdża pociąg lub tramwaj.


Środa, 24.06.2020 r.

Rozwijanie sfery emocjonalno – motywacyjnej poprzez rozpoznawanie i nazywanie emocji u siebie i innych osób, wyrażanie emocji przez gesty, mimikę, praca nad wyrażaniem emocji.

Jakie znasz emocje, czym one się charakteryzują (sześć podstawowych radość, smutek, gniew, strach, zaskoczenie, wstręt).

Co może czuć człowiek, kiedy:

• wygra 5000 zł?

• dowie się, że za plecami obgaduje go koleżanka czy kolega?

• zgubi bilet na koncert, na który bardzo chciał iść?

• będzie recytować wiersz przed salą pełną nowych ludzi?

• za chwilę wejdzie do pokoju, w którym jest ktoś, kogo bardzo nie lubi?

• dostanie dobrą ocenę w szkole?

• znajdzie o sobie bardzo nieprzyjemny komentarz w internecie?

• dostanie bardzo złą ocenę?

• zostanie zaatakowany przez wielkiego, groźnego psa?

• dowie się, że pod jego domem grasuje szczur?

Czasem jest tak, że trudno poradzić sobie z jakimś emocjami. Co może nam wtedy pomóc?

Co w takiej sytuacji można zrobić, żeby inni wiedzieli, co czujemy?

Powiedz wprost, co czujesz (jestem zły, mam trudny dzień, smutno mi, bo pokłóciłem się z kolegą).

Czasem jest tak, że trudno poradzić sobie z jakimś emocjami. Co może nam wtedy pomóc? Rozmowa z kimś o swoim samopoczuciu i trudnej sytuacji. Aby inni dowiedzieli się, co czujemy, najlepiej im o tym powiedzieć. Nikt – ani rówieśnicy, ani dorośli – nie czyta w naszych myślach i nie może odgadnąć, jak się czujemy w danej chwili.

Jeżeli nie wyrażamy swoich uczuć, trudniej może być nam także dostać odpowiednie wsparcie, bo ktoś może nie wiedzieć, że potrzebujemy pomocy.

W trudnych sytuacjach wsparciem może być dla nas np. rozmowa o tym, jak się czujemy i co jest tego przyczyną.

Proponuję do obejrzenia:

Witajcie emocje https://www.youtube.com/watch?v=-5uu3wXe1_U

Emocje: https://www.youtube.com/watch?v=LT7x1CRslR8

Kilka słów o emocjach https://www.youtube.com/watch?v=PYqnlzVRflQ

Emocje i Uczucia (piosenki) https://www.youtube.com/watch?v=dThbJhxoE2Q

Bajka dla dzieci po polsku o emocjach https://www.youtube.com/watch?v=TcLK9ZBUsDs

Nieszczęścia Andzi - Bajkowisko.pl: https://www.youtube.com/watch?v=h4rmz68gZ6o


Poniedziałek, 22.06.2020 r.

23 czerwca - Dzień Ojca.

Obchody Dnia Ojca zapoczątkowane zostały w Stanach Zjednoczonych, gdzie po sukcesie Dnia Matki pojawiły się głosy, by ustanowić święta również dla pozostałych członków rodziny. Dzień Ojca wydawał się naturalnym dopełnieniem. Pierwsze obchody święta odbyły się 19 czerwca 1910 roku. W Polsce tatusiowie obchodzą swoje święto od 1965 roku. Choć nie jest to dzień tak rozpoznawalny jak święto mam, to ojcowie bardzo je sobie cenią. Warto nie tylko złożyć życzenia, ale i sprawić tacie niespodziankę.

Dzień Ojca, to święto wyjątkowe, podczas którego doceniamy tatusiów za trud włożony w opiekę nad nami, wsparcie w trudnych chwilach, ich troskę, pomoc i miłość. Każdy tata w takim dniu powinien poczuć się naprawdę wyjątkowo.

Drogi wychowanku, zrób dziś coś miłego dla taty. Możesz być dla niego uczynny i posprzątać garaż lub pokój; bądź uśmiechnięty, złóż życzenia i mocno przytul. Możesz zrobić dla taty prezent- komplementownik (taki jak na Dzień Matki), laurkę lub narysować jego portret.


Piątek, 19.06.2020 r.

Wykonanie prac plastycznych dotyczących nadchodzących wakacji: „Moje wymarzone wakacje”.

Drodzy wychowankowie:

- gdzie chcielibyście spędzić swoje wakacje?

- jakie są wasze marzenia wakacyjne?

- co będziesz robił podczas tych wakacji?

A teraz narysuj swoje wyobrażenia dotyczące wymarzonych wakacji. Wasze prace umieszczone będą na stronie internetowej naszego Ośrodka.

 

Poniedziałek, 15.06.2020 r.

Usprawnianie analizy i syntezy słuchowej

Wykonaj wybrane aktywności z poniższej listy oraz obejrzyj proponowane filmy edukacyjne wsłuchując się w odgłosy:

- odgłosy zwierząt domowych: https://www.youtube.com/watch?v=VyXhyl00qGw

- zwierzęta leśne https://www.youtube.com/watch?v=WKIjwCT_oMI

- odtwarzanie struktur dźwiękowych;

- reagowanie klaśnięciem na daną głoskę,

- pokazywanie obrazków przedstawiających słyszany dźwięk,

- wyszukanie wyrazów zaczynających się od np. pierwszej głosek,

- pogrupowanie wyrazów tak, by zaczynały się na tę samą sylabę.

 

Środa, 10.06.2020 r.

Usprawnianie koordynacji wzrokowo- ruchowej

Wykonaj wybrane aktywności z poniższej listy:

-podnoszenie ogólnej sprawności i koordynacji ciała;

-usprawnianie manipulacji przedmiotami;

-kojarzenie doznań ruchowych z obrazkami graficznymi;

-usprawnianie celowych i precyzyjnych ruchów rąk oraz ich współdziałanie: układanie z koralików, klocków; tworzenie różnych kompozycji, szlaczków; malowanie, rysowanie, wydzieranie

-ćwiczenie dokładnej kontroli nad ruchami graficznymi, ćwiczenia fizyczne w marszu,biegu, na równoważni, zabawy skoczne, zabawy z woreczkami, wycinanie, gry zręcznościowe.


Wtorek, 09.06.2020 r.

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy przy dźwiękach muzyki.

Drogi Wychowanku, dziś proponuję trochę ruchu. Ćwicz i ruszaj się według muzyki:

- równowaga: https://www.youtube.com/watch?v=ozi7ycvasgo

- skaczemy, biegniemy: https://www.youtube.com/watch?v=oztyetez2wa

- czas na kubusiową piosenkę: https://www.youtube.com/watch?v=luhapic-reo

- niezwykłe lekcje rytmiki - jestem polakiem: https://www.youtube.com/watch?v=plug6oirxrm

- duży i mały skok: https://www.youtube.com/watch?v=inxomdehl8m

 

Poniedziałek, 08.06.2020 r.

W zdrowym ciele zdrowy duch; aktywność na świeżym powietrzu.

Spacer na świeżym powietrzu połączony z aktywnością fizyczną: podskoki, chodzenie po wyznaczonej trasie, kolejne ćwiczenia to chodzenie do tyłu, do przodu, w bok na zmianę, poruszanie wybraną częścią ciała, jazda na rowerku, chodzenie wg instrukcji słownej (idź 4 kroki do przodu, 2 w prawo, wymijanie toru przeszkód np. taczką, wózkiem).


Piątek, 05.06.2020 r.

Zdrowy styl życia- aktywność fizyczna na świeżym powietrzu.

Kodeks zdrowego życia (komiks dla dzieci) https://www.youtube.com/watch?v=Rd_MWXw06wA

Wykonaj:

    • 10 przysiadów,
    • 10 pajacyków,
    • 5 skłonów,
    • udaj się z opiekunem na spacer po najbliższej okolicy.

 

Czwartek, 04.06.2020 r.

Kształtowanie umiejętność dbania o zdrowie własne i pozostałych wychowanków.

Przygotuj sałatkę zgodnie z poznaną wczoraj piramidą żywienia. Zachęcam do tego, aby użyć produkty pochodzące z własnego ogródka.

Sprawdź stan swojego ogródka: czy trzeba wyplewić chwasty? Czy wszystko prawidłowo rośnie?

 

Środa, 03.06.2020 r.

Dbałości o właściwe odżywianie (urozmaicenie, regularność i estetyka posiłków).

Zapoznaj się z przygodami Oli i Stasia w których znajdziesz informacje o piramidzie żywienia i o zbilansowanej diecie. Postaraj się zapamiętać jak wygląda piramida żywienia.

1. Zbilansowana dieta dziecka https://www.youtube.com/watch?v=ltr6xhuHvO4

2. Warzywa i owoce https://www.youtube.com/watch?v=ZzYZFbO0CAY

3. Produkty zbożowe https://www.youtube.com/watch?v=HSN9mM6lyzU

4. Produkty mleczne https://www.youtube.com/watch?v=Veacl9J-yrQ

5. Mięso i wędliny https://www.youtube.com/watch?v=49pgfTo_jEY

6. Ryby https://www.youtube.com/watch?v=ylOowB2ZJuw

7. Nasiona roślin strączkowych https://www.youtube.com/watch?v=Kij98CQXSOs

8. Jaja https://www.youtube.com/watch?v=tG7YwAnrDPg

9. Oleje, masło i margaryna https://www.youtube.com/watch?v=y8bl64orGZ8

10. Orzechy, pestki, nasiona https://www.youtube.com/watch?v=J2fK5J27Lc8

11. Woda i napoje https://www.youtube.com/watch?v=6IFZKkybDOY

12. Sól, cukier, przyprawy https://www.youtube.com/watch?v=lP6N9yRnWI8

13. Aktywność fizyczna https://www.youtube.com/watch?v=jgJOS26G1wY


Wtorek, 02.06.2020 r.

Czym jest zdrowy styl życia.

Piosenka o niezdrowym jedzeniu: https://www.youtube.com/watch?v=1bmJ4Zlj_B4

Piotr Rubik - O zdrowiu. Piosenki dla dzieci: https://www.youtube.com/watch?v=HjRiJUHnCuw

,,Zdrowy styl życia to sposób życia, który ma na celu zapewnić optymalne zdrowie oraz minimalizować ryzyko zachorowania na choroby.

Wpływ na nasze zdrowe mają przede wszystkim:

  • dieta,

  • długość snu,

  • aktywność fizyczna,

  • stosowanie używek (palenie papierosów, narkotyki, alkohol),

  • korzystanie z opieki medycznej (badania profilaktyczne).(https://zywienie.abczdrowie.pl/zdrowy-styl-zycia)

,,Podstawą zdrowego stylu życia jest racjonalne i zdrowe odżywianie, które uwzględnia zapotrzebowanie organizmu na wszelkie pełnowartościowe składniki. Prawidłowe odżywianie to także właściwe spożywanie posiłków polegające na odpowiednim doborze wielkości porcji, częstości spożywanych posiłków oraz odpowiednie pory ich spożywania. Zdrowy styl życia to również utrzymanie systematycznej, wszechstronnej aktywności fizycznej.

Co więcej, dla organizmu istotna jest higiena życia codziennego, unikanie stresujących sytuacji, stosowna ilość snu/odpoczynku, umożliwiająca regenerację oraz uniezależnienie od wszelkiego rodzaju używek, np. brania narkotyków, palenia papierosów, picia kawy, bądź alkoholu w nadmiernych ilościach, nadużywania leków, czy też innych środków psychotropowych.” (https://gis.gov.pl/zdrowie/co-to-jest-zdrowy-styl-zycia-i-czemu-jest-wazny/)

  • Zdrowy styl życia. Zdrowe odżywianie: https://www.youtube.com/watch?v=Sbx4Hs7LsDU
  • Piramida zdrowego żywienia. Przyroda, Klasa II – Eduelo.pl: https://www.youtube.com/watch?v=tRfdknaK7Kw
  • Zdrowe żywienie: https://www.youtube.com/watch?v=vBt67o-9EZk
  • Piramida zdrowego żywienia i stylu życia: https://www.youtube.com/watch?v=kwlKE1_HLLU


Poniedziałek, 01.06.2020 r.

1 czerwca DZIEŃ DZIECKA

dzieciziemiajpg [300x303]

 

Skorzystaj z serwisu Rzeczypospolitej Polskiej i wybierz dla siebie to, co odpowiada Tobie najbardziej. Dostępne są między innymi: kolorowanki, czytanie wierszy i bajek, zabawy i quizy, przedstawienia teatralne czy bajki.

https://www.gov.pl/web/edziendziecka

Czy pamiętasz jak obchodziliśmy Dzień Dziecka w ubiegłym roku? Zachęcam do obejrzenia zdjęć i przypomnienie sobie tych fajnych i beztroskich chwil: http://pzpswhrubieszow.pl/wiadomosci/1/wiadomosc/329726/dzien_dziecka_w_grupach_wychowawczych 

W dniu dzisiejszym sekcja artystyczna proponuje karaoke z okazji Dnia Dziecka: „Mam talent- śpiewać każdy może”. Dziś możesz przygotować koncert dla swojej rodziny. Wcielisz się w rolę piosenkarza i będziesz śpiewał swoje ulubione piosenki. Jeżeli nie chcesz lub nie masz ochoty śpiewać możesz posłuchać swoich ulubionych piosenek. 

 linia_kwiatygif [300x41]

„Miej słodkie sny i marzenia,
niech one ci się spełniają,
a Twoje najskrytsze dążenia
niech realnymi się stają!
Dużo radości i spokoju,
Zdrowia, miłości i zawsze dobrego nastroju! ”

linia_kwiatygif [300x41]


Piątek 29.05.2020 r.

Usprawnianie analizy i syntezy wzrokowej.

Wykonaj kilka wybranych aktywności z poniższej listy:

  • układanie według zasady podobieństwa: wyszukiwanie różnic, ćwiczenie pamięci wzrokowej (zatrzymywanie w pamięci najpierw obrazu pojedynczego przedmiotu, a następnie układu przedmiotów), wyszukiwanie podobieństw, ćwiczenia wyobraźni wzrokowej (rozpoznawanie przedmiotu na podstawie jego opisu), „co do czego pasuje”, dobieranie obrazka do jego schematu;
  • rozpoznawanie znaków graficznych i liter bez wprowadzenia nazwy liter/wyodrębnianie elementów całości, uzupełnianie brakujących elementów w całości, segregowanie liter, wyszukiwanie takiej samej litery, wyszukiwanie liter w tekście, odtwarzanie z pamięci uprzednio widzianych wzorów, wszelkiego typu układanki, mozaiki, gry dydaktyczne).


Czwartek 28.05.2020 r.

Usprawnianie analizy i syntezy wzrokowej.

Wykonaj kilka wybranych aktywności z poniższej listy:

  • rozpoznawanie czynności i rozumienie sytuacji przedstawionej na obrazku: dobieranie obrazków do określonej czynności, nazywanie czynności, demonstrowanie ruchem czynności przedstawionej na obrazku, odgadywanie czynności przedstawionej ruchem, wyszukiwanie obrazków opisanych słownie;
  • rozpoznawanie jednakowych kształtów: różnicowanie figur geometrycznych pod względem kształtu, wielkości i koloru, wyszukiwanie podobieństw i różnic na obrazkach, segregowanie przedmiotów i figur według określonych zasad, dobieranie odpowiedniego rysunku, składanie pociętych figur geometrycznych;  

Środa 27.05.2020 r.

Usprawnianie analizy i syntezy wzrokowej.

Wykonaj kilka wybranych aktywności z poniższej listy:

  • rozpoznawanie przedmiotów na obrazkach: (loteryjki obrazkowe, domino obrazkowe, układanie historyjek obrazkowych, rozpoznawanie obrazków opisanych słownie, dobieranie par przedmiotów, tworzenie całości z poszczególnych części;
  • rozpoznawanie przebiegu zdarzeń przedstawionych na obrazach: porządkowanie historyjek obrazkowych, dobieranie „dobrych” i „złych” obrazków do podanego opisu, opowiadanie historyjki przedstawionej na obrazku;
  • układanie całości z części;
  • układanie obrazków po uprzednim rozcięciu na wzorze, wg wzoru, bez wzoru;
  • prawidłowe wyróżnienie figur narysowanych: obrysowywanie prostych figur, kopiowanie przez kalkę, rysowanie z pamięci, łączenie kropek;
  • odtwarzanie figur narysowanych;


Wtorek 26.05.2020 r.

26 maja – DZIEŃ MATKI

Dzień Matki podobno po raz pierwszy w Polsce świętowano ponad sto lat temu – 26 maja 1914 r. w Krakowie. Choć w tym dniu święto obchodzone jest tylko w Polsce, to Dzień Matki jest świętem kosmopolitycznym, bo i doświadczenie macierzyństwa nie zna granic przestrzennych, ani czasowych (i gatunkowych też). Dzień Matki, to święto wyjątkowe, podczas którego doceniamy mamy za trud włożony w opiekę nad nami, wsparcie w trudnych chwilach, ich troskę, pomoc i bezwarunkową miłość. Każda mama w takim dniu powinna poczuć się naprawdę wyjątkowo.”

Drogi wychowanku, zrób dziś coś miłego dla mamy. Możesz być dla niej uczynny i posprzątać kuchnię lub pokój; bądź uśmiechnięty, złóż życzenia i mocno przytul. Możesz zrobić dla mamy prezent- komplementownik. Sposób wykonania znajdziesz na stronie internetowej: https://www.ekokalendarz.pl/kategoria/swieta/dzien-matki/

W ramach działalności sekcji artystycznej proponuję wykonać pracę plastyczną pt. Najpiękniejsza moja mama”.

 

 

Poniedziałek 25.05.2020 r.

Rozwijanie zainteresowań i pasji poprzez aktywizację wychowanków do udziału w konkursie pt. „Bukiet dla mojej mamy”.

Drogi wychowanku dziś weźmiesz udział w konkursie zorganizowanym z okazji święta mamy. Wykonaj pracę plastyczną. Ogłoszenie konkursu wraz z jego regulaminem znajduje się na stronie internetowej: http://pzpswhrubieszow.pl/cms/51509/dzialalnosc_grup_wychowawczych_osrodka_w_roku_szkolnym_20192020 Możesz zainspirować się pracami umieszczonymi na stronie internetowej: https://www.google.com/search?q=bukiet+dla+mamy+praca+plastyczna&rlz=1C1AVNE_enPL707PL710&oq=bukiet+dla+mamy&aqs=chrome.1.69i57j0l5.6775j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8

 

Piątek 22.05.2020 r.

Usprawnianie motoryki małej i dużej.

Wykonaj kilka wybranych z listy aktywności:

podskoki, gimnastyka, malowanie rękami, samodzielne ubieranie się, lepienie z plasteliny, budowanie konstrukcji z klocków; nawlekanie korali lub makaronu na sznurek, przesypywanie ziaren, kaszy makaronu lub innych, zgniatanie kulek ze zużytych gazet lub niepotrzebnych kartek papieru, rzucanie do celu, rysowanie na kartce jedną ręką lub oburącz, zabawy z piłką, kozłowanie, łapanie małej piłki, chodzenie po wyznaczonej trasie, kolejne ćwiczenia to chodzenie do tyłu, do przodu, w bok na zmianę, poruszanie wybraną częścią ciała, jazda na rowerku.

 

Czwartek 21.05.2020 r.

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy przy dźwiękach muzyki.

Dzisiaj zadbamy o naszą aktywność fizyczną. Drodzy wychowankowie, skorzystajcie z podanych poniżej propozycji zabaw ruchowych.

Rytmiczna rozgrzewka- https://www.youtube.com/watch?v=Zg7pCZOtMXo&t=102s

Wartości rytmiczne - https://www.youtube.com/watch?v=ZNYBvHTGP1U

Kto jak skacze - https://www.youtube.com/watch?v=LNouuY9zrKQ

Centrum Usmiechu - Jarzynowa Gimnastyka - https://www.youtube.com/watch?v=oD_4YBKMKFs

Duży i mały skok - https://www.youtube.com/watch?v=InxomdEHL8M

 

Środa 20.05.2020 r.

Światowy Dzień Pszczół

Dlaczego Pszczoły są bardzo ważne?

„Pszczoły odpowiedzialne są za 2/3 roślin, które służą człowiekowi za pożywanie. Bez pszczół nie będziemy mieli pomidorów, cukinii, jabłek, orzechów, wiśni, czereśni, a także oleju rzepakowego i wielu innych warzyw i owoców, które codziennie spożywamy. Co bym nam zostało? Rośliny wiatropylne, takie jak zboża, ale niektórzy naukowcy twierdzą, że byłoby to o wiele za mało, by wykarmić ludzkość. Groziłaby nam więc klęska głodowa. Nie zdajemy więc sobie sprawy, jak bardzo jesteśmy zależni od tych małych stworzonek.

Proponuję do obejrzenia:

Z kamerą wśród pszczół (trzy odcinki) - https://www.youtube.com/watch?v=LMLSxZJTNnE

https://www.youtube.com/watch?v=PX8JKShqt9c

https://www.youtube.com/watch?v=exknqkNNFGg

Bajka edukacyjna dla dzieci - Pszczoła miodna: https://www.youtube.com/watch?v=osAR2QTZfs8

Jak pszczoły robią miód? https://www.youtube.com/watch?v=aO67AbeIOAk

Dbajmy o pszczoły https://www.youtube.com/watch?v=p_UgKxHpodM

Zadanie:

przygotuj wraz z opiekunem poidło dla pszczół w trosce o ich ochronę i przeżycie. Inspirację możesz zaczerpnąć ze strony internetowj: https://dobrewiadomosci.net.pl/1336-stworz-poidelko-dla-pszczol/


Wtorek 19.05.2020 r.

Dzień dobrych uczynków.

Wykonaj dobre uczynki, które wybierzesz z poniższej listy (do wyboru jeden lub kilka uczynków):

- Bądź miły.

- Nie dokuczaj inny.

- Pomóż komuś.

- Posprzątaj pokój/kuchnię.

- Posprzątaj śmieci.

- Szczerze komuś podziękuj. Za wszystko co robi.

- Przygotuj ukochanej osobie posiłek.

- Kup komuś niespodziewany prezent.

- Uśmiechaj się.

- Bądź miłym i uprzejmym.

- Nie kłam.

- Nie śmieć.

Pamiętaj, że często spełniane dobre uczynki przyzwyczajają do dobrego postępowania.

Wysłuchaj piosenki - „Jeden dobry uczynek”: https://www.youtube.com/watch?v=j4QJyn4twYQ

W ramach działalności sekcji artystycznej proponuję udać się z opiekunem na majową wycieczkę i przedstawienie wrażeń w formie plastycznej ekspresji.

 

Poniedziałek 18.05.2020 r.

Rok 2020 rokiem świętego Jana Pawła II - 100. urodziny Karola Wojtyły

„Historia życia Karola Wojtyły to wielowątkowa opowieść o artyście, filozofie, duszpasterzu, wychowawcy młodzieży oraz polityku o wielkim wpływie na kształt dzisiejszego świata. Tym, co łączy wszystkie jego życiowe powołania jest humanistyczne przesłanie, pełne wiary w drugiego człowieka oraz przekonanie o potrzebie dialogu i porozumienia ponad różnicami kulturowymi i ideologicznymi. Jego fascynująca biografia dowodzi, że ludzkie życie może być zwyczajne w swej niezwykłości.”

Poproś aby domownicy przeczytali Tobie biografię Karola Wojtyły dostępną na stronie internetowej https://www.centrumjp2.pl/100-urodziny/biogram/

Polecam do obejrzenia:

Św. Jan Paweł II - https://www.youtube.com/watch?v=3Mpjh3o2P_A&t=230s

Jan Paweł II Historia Papieża- https://www.youtube.com/watch?v=ZIYIkcm5JLE

Karol Wojtyła – nasz Papież” 100-lecie urodzin Jana Pawła II - biografia filmowa- https://www.youtube.com/watch?v=HHOX03Pmd5s

 

Piątek 15.05.2020 r.

Międzynarodowy Dzień Rodzin

Rozwiąż zagadki:

- Jaką nazwę damy,
mamie Twojej mamy?

- Oto niezwykle łatwa zagadka.
Kim jest dla Ciebie syn Twego dziadka?

- Babci córka, siostra mamy.
Jak ją nazywamy?

- Jak się zwracamy
do brata swojej mamy?

- Jest jedna
i zawsze kochana,
swoje święto obchodzi
26 maja.

- Oto niezwykle łatwa zagadka.
Kim jest dla Ciebie syn Twego dziadka?

Przygotuj rysunek swojej rodziny lub skorzystaj z kolorowanki: https://www.kolorowankimalowanki.pl/kolorowanka-portret-rodziny_1577.html


Czwartek 14.05.2020 r.

Kształtowanie umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach – dokuczanie.

Dokuczanie to powtarzające się złe traktowanie innych lub celowe ich ranienie. Dokuczanie może zdarzyć się każdemu. Może mieć miejsce w szkole, na placu zabaw, w domu lub w internecie. Może polegać na szturchaniu, biciu, wyśmiewaniu, zabieraniu rzeczy, przezywaniu, celowym ignorowaniu lub pomijaniu, a także wytykaniu z powodu odmienności. Dokuczanie nigdy nie jest w porządku. To nie Twoja wina, jeśli ktoś Cię krzywdzi.

Odpowiedź na pytania:

Czym jest życzliwość? Czym jest dokuczanie?

Jaka postawa jest pozytywne: bycie życzliwym czy bycie dokuczającym?

Przedstawiam Tobie „Kodeks kumpla”:

1. Bądź swoim własnym najlepszym przyjacielem - traktuj innych tak, jak sam chciałbyś być traktowany

2. Bądź miły dla innych, nie osądzaj ich - każdy potrzebuje dobrego kumpla

3. Bądź uczciwy i godny zaufania

4. Bądź lojalny i wstawiaj się za innymi, jeśli tego potrzebują

5. Miej odwagę powiedzieć "przepraszam", jeśli popełnisz błąd

6. Bądź wsparciem, gdy ktoś ma zły dzień

7. Baw się dobrze ze swoimi kumplami i pozwól innym bawić się dobrze z tobą!

Obejrzyj filmy na stronach internetowych:

https://www.youtube.com/watch?v=TEyiz8ITHuw

https://badzkumplem.cartoonnetwork.pl/#/zobacz-filmy

https://badzkumplem.cartoonnetwork.pl/

https://badzkumplem.cartoonnetwork.pl/#/zobacz-film


Środa 13.05.2020 r.

Dostarczanie wzorów właściwego zachowania się - poznanie reguł i zasad akceptowanych społecznie.

Oceń zachowania (są dobre czy złe?):

- Krzyś został na boisku kopnięty przez chłopaka ze starszej klasy.

- Anię uderzył jej starszy brat.

- Paweł został uderzony przez kolegę tak, że zostały mu siniaki.

Odpowiedź czy bicie, kopanie, zabieranie czegoś, straszenie, wyzywanie, plucie, jest dobre czy złe?

Przeanalizuj swoje zachowanie w ostatnim czasie.

Obejrzyj filmy animowane o dobrym wychowaniu:

https://www.youtube.com/watch?v=UrqT4xnk0Fc

https://www.youtube.com/watch?v=NsCZXvt0vE4

Wysłuchaj piosenki „Bardzo Kulturalna”: https://www.youtube.com/watch?v=-JIrvxJheRA i piosenki o szacunku dla innych https://www.youtube.com/watch?v=DL5CDJSRs0k

Obejrzyj trening kontroli złości dla dzieci i młodzieży - materiał edukacyjny https://www.youtube.com/watch?v=B1WeErymyYE


Wtorek 12.05.2020 r.

Zapoznanie wychowanków ze sposobami radzenia sobie i reagowania w sytuacjach zagrożenia.

 

Nie mamy wpływu na wszystko, co nam się przydarza, ale czasem możemy dodatkowo zadbać o swoje bezpieczeństwo, np. poprzez odpowiednią reakcję.

Wychowanku odpowiedź na pytania: w jakich miejscach i sytuacjach czujecie się bezpiecznie? Dlaczego te miejsca i sytuacje są bezpieczne? Jakie mają cechy? Pomyśl o sytuacjach, kiedy nie czułeś się bezpiecznie

Czasem to zależy od pory dnia – bo w dzień czujemy się gdzieś lepiej, wszystko widzimy, a w nocy widzimy znacznie mniej. Czasem zależy to od ludzi, którzy uczestniczą w danej sytuacji – bo ich nie znamy i mamy ograniczone zaufanie albo dziwnie się zachowują, nie podobają nam się. Czasem niebezpieczne jest miejsce samo w sobie – bo np. jest odizolowane i niewidoczne z innych miejsc. Czasem mamy wybór – np. wybierając miejsce do zabawy lub drogę do domu, możemy się zastanowić, gdzie jest bardziej bezpiecznie i gdzie będziemy się lepiej czuć.

Nawet kiedy czujemy się niebezpiecznie, to w wielu sytuacjach ciągle możemy zrobić coś, co może być nam pomocne. Dzięki odpowiedniej reakcji i dobrej decyzji możemy się poczuć bardziej bezpiecznie i zadbać o siebie. Trzech podstawowe zasady bezpieczeństwa:

• powiedz „nie” (w sytuacji gdy nie czujemy się bezpiecznie i komfortowo, a ktoś nas zaczepia, czegoś od nas chce lub zachowuje się w stosunku do nas w sposób, który nam się nie podoba, mamy prawo powiedzieć: „Nie, nie podoba mi się, nie chcę, nie zgadzam się”)

• oddal się ( to oznacza, żeby jak najszybciej opuścić zagrażającą sytuację i szukać bezpiecznego miejsca, np. wrócić do domu, wejść do szkoły)

• powiedz komuś zaufanemu/szukaj pomocy.

Zadanie:

Narysuj swój dom bądź skorzystaj z kolorowanku: http://e-kolorowanka.pl/gallery/domy-i-mieszkania-kolorowanki

Obejrzyj: klasyfikacja zachowań na rzeczy dobre i złe - Bajka dla dzieci: https://www.youtube.com/watch?v=ZRqT7OFEM-Q


Poniedziałek 11.05.2020 r.

Dostarczenie wiadomości dotyczącej pierwszej pomocy.

 

Bezpieczeństwo to jedna z podstawowych potrzeb człowieka. Odznacza się brakiem ryzyka utraty czegoś dla człowieka szczególnie cennego – życia, zdrowia, pracy, szacunku, uczuć, dóbr materialnych i dóbr niematerialnych.

Pierwsza pomoc to podstawowe czynności, jakie trzeba wykonać dla ratowania czyjegoś życia lub zdrowia w nagłych wypadkach.

Proponuję do obejrzenia:

- pierwsza pomoc: https://www.youtube.com/watch?v=5i6ngsLmULo

- Ul - lekcja pierwszej pomocy: https://www.youtube.com/watch?v=t9ucsqAPFEE

- Numer alarmowy 112 i pomoc poszkodowanym: https://www.youtube.com/watch?v=17DXQSW3wmU

- Bezpieczne zachowania: https://www.youtube.com/watch?v=YZOw6JvT5Ug https://www.youtube.com/watch?v=YZOw6JvT5Ug&t=125s


Piątek 08.05.2020 r.

Dzień bibliotekarza i biblioteki - zachęcenie do czytelnictwa, stwarzanie warunków do uczestnictwa w kulturze.

Już po raz 35. obchodzimy dziś Ogólnopolski Dzień Bibliotekarza i Bibliotek. Święto to zostało zainicjowane przez Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich.

Dowiedz się jakim miejscem jest biblioteka i na czym polega praca bibliotekarza oglądając: https://www.youtube.com/watch?v=VkFhIN2xMbk https://www.youtube.com/watch?v=KH5L91H1504 https://www.youtube.com/watch?v=q39_iia6Ttw

Wysłuchaj bajkę "W bibliotece" czytaną na podstawie książki "Najciekawsze bajki przedszkolaka" wyd. Greg według opracowania i redakcji p. Agnieszki Antosiewicz oraz p. Marii Zagnińskiej: https://www.youtube.com/watch?v=7TJtWPGdwSM

Zachęcam do obejrzenia czytanej bajki z cyklu Hrubieszowskie dobranocki - "Pachnące zaproszenie" Małgorzata Skowron: https://www.mbphrubieszow.pl/

Zachęcam do wzięcia udziału w konkursie MBP w Hrubieszowie w którym należy wymienić kwiaty zaprezentowane w wierszu „Pachnące zaproszenie” i narysować swój ulubiony kwiat.


Czwartek 07.05.2020 r.

Ćwiczenia gimnastyczne i zabawy przy dźwiękach muzyki.

Drogi Wychowanku, dziś proponuję trochę ruchu. Ćwicz i ruszaj się według muzyki:

- równowaga: https://www.youtube.com/watch?v=ozi7ycvasgo

- skaczemy, biegniemy: https://www.youtube.com/watch?v=oztyetez2wa

- czas na kubusiową piosenkę: https://www.youtube.com/watch?v=luhapic-reo

- niezwykłe lekcje rytmiki - jestem polakiem: https://www.youtube.com/watch?v=plug6oirxrm

- duży i mały skok: https://www.youtube.com/watch?v=inxomdehl8m

 

Środa 06.05.2020 r.

6 maja Dzień Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego- nauka podstawowych zasad ruchu drogowego i przestrzegania przepisów.

6 maja został ustanowiony przez Komisje Europejską jako Europejski Dzień Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Wyznaczenie tej daty jest sposobem zwrócenia uwagi mieszkańcom Unii Europejskiej na kwestie bezpieczeństwa na drogach.

Piosenka o zasadach na jezdni- https://www.youtube.com/watch?v=PKx4hDq5AoQ

Jakie znasz zasady poruszania się na drodze/przejściu dla piesztch?

Udaj się z opiekunem na spacer.

 

 

Wtorek 05.05.2020 r.

Dzień Godności Osoby Niepełnosprawnej

Dzisiaj nie mamy możliwości, aby uroczyście obchodzić Dzień Godności Osoby z Niepełnosprawnościami. Dlatego przypomnij sobie, Drogi Wychowanku, jak to było w poprzednich latach: http://pzpswhrubieszow.pl/wiadomosci/1/wiadomosc/385545/dzien_godnosci_osoby_niepelnosprawnej

 

Poniedziałek 04.05.2020 r.

Międzynarodowy Dzień Strażaka

Święto strażaków i Straży Pożarnej, chociaż oficjalnie ustanowione dopiero w 2002 r., od setek lat obchodzone jest w Polsce w dniu imienia patrona tej grupy zawodowej, św. Floriana. Święto jest okazją do wyrażenia wdzięczności strażakom (zawodowym i ochotnikom) za ich niebezpieczną i ciężką pracę niejednokrotnie ratującą zdrowie i życie ludzi.

Zachęcam wychowanków i opiekunów do zapoznania się z zabawami i ćwiczeniami:

https://www.ekokalendarz.pl/wp-content/uploads/pakiet-05-04-Mi%C4%99dzynarodowy-Dzie%C5%84-Stra%C5%BCaka.pdf

Narysuj lub pokoloruj postać strażaka (http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/strazak-w-pracy).

 

Piatek 01.05.2020 r.

1 MAJA – ŚWIĘTO PRACY


Czwartek 30.04.2020 r.

 

Kształtowanie właściwych postaw obywatelskich i patriotycznych: Święto Narodowe Trzeciego Maja czyli 229. rocznica uchwalenia Konstytucji 3 maja

3 maja br. w Polsce obchodzimy 229. rocznicę uchwalenia Konstytucji 3 Maja. Święto Konstytucji zostało wprowadzone na pamiątkę uchwalenia przez Sejm Rzeczypospolitej Obojga Narodów konstytucji 3 Maja w 1791 r. Dzień ten został uznany za święto już 5 maja 1791 roku.

Obchodzi się go w całej Polsce, poprzez organizowanie różnych wydarzeń patriotycznych tj. marszy z flagami, składania kwiatów i uroczystych mszy.

Począwszy od 2007 roku 3 maja jest również świętem narodowym Litwy.

Była radykalną próbą naprawy państwa osłabionego po pierwszym rozbiorze Polski, w wyniku którego Polska i Litwa straciły 211 tys. km kwadratowych i 4,5 miliona ludności.

Polskę trawiła korupcja, nepotyzm, warcholstwo, bałagan prawny, anarchia magnaterii i impotencja monarchii. Tworzona była w desperacji i w obliczu lęku przed pełną utratą niepodległości.

Konstytucja 3 Maja przywróciła Polakom nadzieję i poczucie odpowiedzialności za swój kraj. Niestety na krótko. Doszło do wybuchu wojny domowej w Polsce i interwencji zagranicznej (w tym Targowica) i dalszego rozbioru Polski.

Zadania na dziś:

- obejrzyj film Polskie Symbole Narodowe”:https://www.youtube.com/watch?v=xQk8p7XY23A

- wysłuchaj: https://www.youtube.com/watch?v=hJ9SZzcOP_Ihttps://www.youtube.com/watch?v=SDO6h439wR8&list=RDSDO6h439wR8&start_radio=1&t=22

 

 

Środa 29.04.2020 r.

Kształtowanie właściwych postaw: udział w wydarzeniach o charakterze patriotycznym (1 maja - Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej).

 

Dzień Flagi RP obchodzony jest w Polsce od 2004 r., a zwyczajem charakterystycznym dla święta jest przywieszanie Flagi RP do drzewca, co ma stanowić wyraz szacunku dla symboli i barw Polski.

Zgodnie z wyjaśnieniem symboliki polskiej flagi, biel pochodzi od bieli orła, będącego godłem Polski oraz bieli Pogoni - rycerza galopującego na koniu, będącego godłem Litwy.

Eksponując barwy narodowe i flagę państwową powinniśmy przestrzegać następujących zasad:

  • Flaga musi być czysta i mieć czytelne barwy. Nie mogą być pomięte lub postrzępione;

  • Na terenie Polski flaga naszego kraju ma zawsze pierwszeństwo przed wszystkimi innymi flagami. Jeśli eksponuje się na masztach więcej flag, flagę Polski podnosi się (wciąga na maszt) jako pierwszą i opuszcza jako ostatnią;

  • Nie powinno się podnosić i wywieszać flagi w dni deszczowe i przy bardzo silnym wietrze;

  • W czasie burzy, bardzo silnego wiatru lub śnieżycy flagi należy jak najszybciej opuścić i zdjąć;

  • Flaga nigdy nie może dotknąć podłogi, ziemi, bruku lub wody;

  • Flaga nie może służyć jako nakrycie stołu lub opakowanie jakiegoś przedmiotu;

  • Na fladze państwowej RP nie wolno umieszczać żadnych napisów i żadnego rodzaju rysunków;

  • Godnym sposobem zniszczenia zużytej flagi lub banneru jest niepubliczne spalenie. Możliwe jest także godne zniszczenie flagi przez rozdzielenie barw.

Flaga i barwy narodowe towarzyszą mam we wszystkich ważnych momentach. Dlatego też powinniśmy je prezentować w zgodzie z tradycją, obowiązującymi zasadami i otaczać należytym honorem.

Zalecenia na dziś:

- przygotuj flagę swojego Kraju- bądź małym patriotą (technika dowolna: kredka, farba, lub bibuła)

- zapamiętaj symbole swojego Kraju:


fghjpg [300x177]


Wtorek 28.04.2020 r.

Kształtowanie właściwych postaw obywatelskich i patriotycznych: 1 maja - Święto Pracy.

 

1 maja przypada Święto Pracy, obchodzone od ponad wieku w wielu krajach świata; upamiętnia ono strajk robotników w Chicago z 1886 roku - protest został brutalnie stłumiony przez policję.

Geneza święta jest przede wszystkim związana z walką o ośmiogodzinny dzień pracy. O godziwe warunki pracy i płacy walczyły na ulicach Chicago tysiące pracowników - wśród nich także emigranci z Polski. Protest został krwawo stłumiony przez policję; od kul zginęło wielu demonstrantów.

Pierwsze obchody Święta Pracy czyli Międzynarodowy Dzień Solidarności Ludzi Pracy, w wielu krajach, w tym również na terenie Polski, odbyły się już w 1890 roku.

Po II wojnie światowej, w okresie PRL-u, święto 1 maja było obchodzone bardzo uroczyście. Tego dnia odbywały się pochody, wiece i zgromadzenia, w których udział często był obowiązkowy lub premiowany możliwością zakupu atrakcyjnych towarów. Tak uroczyste obchody praktycznie zanikły po upadku PRL.

W Kościele rzymskokatolickim dzień 1 maja jest obchodzony jako święto Józefa Robotnika, patrona ludzi pracujących. Obecnie w wielu krajach 1 maja jest po prostu dniem wolnym od pracy i okazją do dłuższego odpoczynku.

Z okazji Święta Pracy polecam do wykonania:

- nie pozwól by mama/babcia pracowały dziś za ciężko; pomóż w codziennych czynnościach i posprzątaj pokój, wynieś śmieci.

- obejrzyj jak kiedyś wyglądały pochody pierwszomajowe na stronie internetowej https://www.youtube.com/watch?v=zopW3s8yf9s

 

Poniedziałek 27.04.2020 r.

Stwarzanie warunków do uczestnictwa w kulturze i zaspokojenie potrzeb kulturalnych: zachęcanie do czytelnictwa poprzez spotkanie z hrubieszowską poetką.

 

Drogi wychowanku, spróbuj dziś odpowiedzieć/ zastanowić się:

- czym jest dla ciebie książka, biblioteka?

- czy lubisz czytać?

- czy lubisz oglądać książki?

- a może lubisz gdy najbliżsi czytają Ci bajki?

- czy pamiętasz gdzie znajduje się nasza biblioteka?

- czy wiesz jak dotrzeć do Biblioteki Miejskiej wyruszając z naszego Ośrodka?

Proponuję Tobie spotkanie z ciekawą postacią, hrubieszowską poetką Małgorzata Skowron. Wywiad możesz przeczytać na stronie internetowej:

http://www.starostwo.hrubieszow.pl/page/339/malgorzata-skowron.html

http://lubiehrubie.pl/wiadomosci/bawi-uczy-i-wzrusza-wywiad-z-malgorzata-skowron

Posłuchaj czytanych przez Panią burmistrz bajek napisanych przez Panią Małgorzatę Skowron (Zupa na niby, Mała strojnisia, Odlotowa sowa, Mrówka pisarka) https://www.mbphrubieszow.pl/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=20&Itemid=144

 

Piątek 24.04.2020 r.

Jestem odpowiedzialny za stan środowiska naturalnego i potrafię segregować śmieci”.

Postaraj się zapamiętać do jakiego śmietnika wyrzucamy:

 smiecijpg [281x179]

Rady Pana Śmietnika: https://www.youtube.com/watch?v=RV5IBJGAypY

Prawidłowa segregacja śmieci: https://www.youtube.com/watch?v=4GPtfuMWP8U

Eko-patrol, segragacja śmieci: https://www.youtube.com/watch?v=I-b0z5LqhKc

Rodzina Treflików, „Śmieci: https://www.youtube.com/watch?v=3B5JRCqt8HU

Segregujmy dla przyszłości (film animowany edukacyjny): https://www.youtube.com/watch?v=xU5dox9wVlQ

 

Zdanie specjalne: Przejdź się na spacer po swojej posesji. W trakcie spaceru zbieraj leżące na ziemi śmieci i posegreguj je. Jeżeli możesz zrób zdjęcie swojej pracy i prześlij do wychowawcy grupy.


Czwartek 23.04.2020 r.

Jestem odpowiedzialny za stan środowiska naturalnego”. Formy ochrony przyrody w Polsce.

 

Ustawa o ochronie przyrody wyróżnia następujące formy ochrony przyrody:

  1. parki narodowe,

  2. rezerwaty przyrody,

  3. parki krajobrazowe,

  4. obszary chronionego krajobrazu,

  5. obszary Natura 2000,

  6. pomniki przyrody,

  7. stanowiska dokumentacyjne,

  8. użytki ekologiczne,

  9. zespoły przyrodniczo-krajobrazowe,

  10. ochrona gatunkowa roślin, zwierząt i grzybów

 

Polecam do obejrzenia:

- w kontakcie z naturą: https://www.youtube.com/watch?v=zleExE18fqQ

- Polskie Parki Narodowe: https://www.youtube.com/watch?v=VlZBr5bRxr0

- „Ochrona przyrody”: krótki film edukacyjny https://www.youtube.com/watch?v=mMdppVwfWvg

- piosenka ekologiczna https://www.youtube.com/watch?v=1MZovZPTP7I piosenka

 

Narysuj swoje wyobrażenie idealnego lasu/ pokoloruj drzewo (http://www.kolorowanki.ugu.pl/category/drzewa/)



Środa 22.04.2020 r.

Jestem odpowiedzialny za stan środowiska naturalnego. Promocja zachowań ekologicznych - „22 kwietnia - Dzień Ziemi”

e1png [300x278]

Gleba warunkuje nasze życie na ziemi.

Wykorzystywana jest w rolnictwie- dzięki niej możemy produkować żywność. Wody, które gromadzą się w glebie, są niezbędne dla życia roślin, zwierząt i człowieka.

Zobacz jak dochodzi do zanieczyszczenia gleb: https://www.youtube.com/watch?v=4YrLZ2sOk3o

Do czynników, które powodują niszczenie gleb zalicza się między innymi: przeznaczanie gleb dla celów budowlanych i przemysłowych, zatruwanie jej związkami toksycznymi, wykorzystywanie chemicznych środków do ochrony roślin, zmęczenie gleby.

Zastanów się co zrobić by chronić glebę?

W celu ochrony gleby należy między innymi: ograniczać emisję zanieczyszczeń, rozsądnie korzystanć z chemicznych środków ochrony roślin, właściwe segregować odpady, tworzyć obszary zielone i sadzić nowe drzewa.

Czy wiesz, że 22 kwietnia jest Dniem Ziemi?

Według organizatorów Dnia Ziemi, planeta jest naszym wspólnym dobrem, dlatego musimy wszyscy troszczyć się o środowisko naturalne.

Propozuję do obejrzenia krótki film: Edukacja Ekologiczna - Strażnicy Ziemi 2017 https://www.youtube.com/watch?v=1PThAnyReK4

Pokoloruj: http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/kocham-ziemie

 

 

Wtorek 21.04.2020 r.

Jestem odpowiedzialny za stan środowiska naturalnego. Kształtowanie odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego – woda.

Zanieczyszczenie wód może mieć charakter chemiczny (detergenty, pestycydy, metale), fizyczny (zabarwienia wody, zmętnienie), biologiczny (powodujące powstawanie niepożądanych bakterii, które wydzielają toksyczne substancje) lub fizjologiczny (nieprzyjemnego zapachu i smaku wody).

Wody powinny być chronione, bo czytsta woda jest bardzo ważna w życiu człowieka. Konieczne jest oczyszczanie ścieków i zabezpieczenie przed przedostawaniem się nawozów sztucznych do wód.

Zachęcam do obejrzenia krótkich animowanek:

- film edukacyjny „Woda”: https://www.youtube.com/watch?v=G24uX4GAjRg

- wideo edukacyjne o zanieczyszczeniu rzek: https://www.youtube.com/watch?v=XwPK0mCWq2Y

- szczędzaj wodę: https://www.youtube.com/watch?v=Xmx2Yn5mutI

- Hibbi - Oszczędzanie wody: https://www.youtube.com/watch?v=p0Nr-A7ElxQ

Pokoloruj:

https://www.kolorowankimalowanki.pl/kolorowanka-kropla-deszczu_9316.html

 

 

Poniedziałek 20.04.2020 r.

 

Jestem odpowiedzialny za stan środowiska naturalnego. Kształtowanie świadomości ekologicznej- powietrze.

Środowisko, w którym żyjemy jest obecnie bardzo zanieczyszczone. Niewielkie obszary mogą poszczycić się zachowaniem pierwotnego stanu. Większość terenów jest bardzo zaniedbanych i zniszczonych. Dziś porozmawiamy o powietrzu.

e2png [300x229]

Powietrze, którym oddychamy powoli staje się dla nas wrogiem. Bardzo niebezpieczne dla człowieka jak i dla środowiska są gazy powstałe w wyniku działalności przemysłowej, energetycznej, ciepłownictwie komunalnym i przemysłowym, transporcie lotniczym i samochodowym. Niebezpieczny jest również dym tytoniowy.

Wszystkie te gazy przyczyniają się do znacznego zanieczyszczenia atmosfery. W konsekwencji mamy do czynienia z tak groźnymi zjawiskami jak na przykład kwaśne deszcze. Są one bardzo niebezpieczne dla naszego środowiska. Powodują zakwaszenie gleb i wód, a w konsekwencji wymieranie wielu gatunków roślin i zwierząt. Niebezpiecznym jest również smog (gęsta mgła zmieszana z pyłami przemysłowymi, dymami z elektrociepłowni i elektrowni, spalinami samochodowymi).

Pokoloruj kolorowankę dostępną na stronie internetowej: https://swiatoze.pl/smok-czy-smog/

Trzeba więc podjąć odpowiednie kroki, by przeciwdziałać dalszej dewastacji. Na szczęście wiele państw zdaje sobie sprawę z zagrożenia, które niesie zanieczyszczenie Ziemi. Ty też możesz być małym ekologiem i dbać o bezpieczeństwo swojej planety.

W jaki sposób będziesz chronił powietrze przed zanieczyszeniami?

Zachęcam do obejrzenia krótkich animowanek:

https://www.youtube.com/watch?v=UfnFm98heqQ

https://www.youtube.com/watch?v=DjtFCbXh8as 

 

 

Piątek 17.04.2020 r.

Stwarzanie warunków do uczestnictwa w kulturze i zaspokojenie potrzeb kulturalnych wychowanków.

 

Wczoraj zwiedzaliśmy muzea i inne atrakcje na obszarze województwa lubelskiego. Dziś rozszerzymy zwiedzanie na cały kraju.

https://www.zamek-krolewski.pl/zwiedzanie/panoramy

https://teatrwielki.pl/wirtualnyspacer/

http://filharmonia.pl/o-nas/budynek/wirtualny-spacer

kopalnia soli w wieliczce https://www.ai360.pl/panoramy/279

https://muzeumzamkowewmalborku.wkraj.pl/?v=10#/69124/179.998

https://spacer.muzeum1939.pl/pl/

Ułóż puzzle:

https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/budowle/186338-bazylika-w-licheniu

https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/budowle/133744-zamek-kr%C3%B3lewski

Zorganizuj i uczestnicz w wieczorze filmowym.

 

Czwartek 16.04.2020 r.

 

Stwarzanie warunków do uczestnictwa w kulturze i zaspokojenie potrzeb kulturalnych wychowanków.

 

Wczoraj rozpoczęliśmy zwiedzanie muzeów na terenie Zamojszczyzny. Dziś zaczynamy zwiedzać ciekawe miejsca na terenie województwa lubelskiego czyli województwa w którym mieszkamy.

  • Wola Okrzejska Muzeum H. Sienkiewicza http://zwiedzajlubelskie.pl/muzeumsienkiewicza
  • podziemia kredowe w Chełmie http://zwiedzajlubelskie.pl/podziemia_kredowe
  • Izba tradycji w Garbowie http://zwiedzajlubelskie.pl/kr/garbow_izba_wewnatrz
  • Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie http://zwiedzajlubelskie.pl/kr/deblin_muzeum Dęblin
  • Nałęczów - muzeum B. Prusa http://zwiedzajlubelskie.pl/kr/naleczow_muzeum_prusa
  • Gmina Puławy/Gołąb - Muzeum Nietypowych Rowerów http://zwiedzajlubelskie.pl/kr/golab_muzeum
  • Nałęczów sala balowa w Pałacu Małachowskich http://zwiedzajlubelskie.pl/kr/naleczow_sala_balowa
  • Nałęczów - muzeum S. Żeromskiego http://zwiedzajlubelskie.pl/kr/naleczow_muzeum
  • Janowiec - dziedziniec zamku http://zwiedzajlubelskie.pl/kr/janowiec_zamek

Dla ucznia K. -eliminowanie niepożądanych zachowań poprzez bezpośrednie i natychmiastowe reakcje - stwórz wraz z mamą regulamin zachowania i staraj się go przestrzegać.

Spacer po posesji.

Ułóż puzzle:

https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/budowle/115592-puzzle-2

https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/budowle/124728-zamek-moszna

 

 

Środa 15.04.2020 r.

 

Stwarzanie warunków do uczestnictwa w kulturze i zaspokojenie potrzeb kulturalnych wychowanków.

Stwarzanie warunków do uczestnictwa w kulturze i zaspokojenie potrzeb kulturalnych uczniów jest bardzo ważne, ale w obecnej struacji trudne do zrealizowania (wręcz niemożliwe). Dlatego proponuję skorzystać z możliwości które daje nam internet. Jest okazja witrualnego zwiedzania miejsc użyteczności publicznej. Do końca tego tygodnia propozuję odwiedziny znznych muzeów i miejsc. Dziś porponuję wizytę w Muzeum Zamoyskich w Kozłówce (wirtualne zwiedzanie Muzeum Zamoyskich i wirtualny spacer po zespole pałacowo-parkowymw Kozłówce)

https://www.muzeumzamoyskich.pl/93-wirtualne-zwiedzanie

Odwiedź również znany Ci Zamość: https://muzeumzamojskie.wkraj.pl/html5/index.php?id=53860#53860/

Pamiętaj, aby zachowywać higienę osobistą, higienę miejsca pracy i wypoczynku. Czy posprzątałeś pokój, czy umyłeś twarz i zęby? A może pomożesz przygotować obiad/nakryć do stołu?

Krótki spacer po posesji.


linia_kwiatygif [300x41]

Z okazji nadchodzącej Wielkanocy pragniemy życzyć Państwu, aby wiosenna atmosfera, wiara i miłość nie opuszczały Was przez cały rok.

linia_kwiatygif [300x41]

 

Środa 08.04.2020 r.

 

Przygotowanie do świąt Wielkanocnych. świąteczne tradycje.

Zachęcam do obejrzenia filmów dotyczących Wielkanocy (zwyczaje wielkanocne, tradycje wielkanocne, Domowe Przedszkole na Wielkanoc, tradycyjny koszyk wielkanocny, program Ziarno- Wielkanoc, Zmartwychwstanie):

https://www.youtube.com/watch?v=r-to1UXYMUA

https://www.youtube.com/watch?v=bKTM6B04vDY

https://www.youtube.com/watch?v=-vS8QYsdefQ

https://www.youtube.com/watch?v=DgjNcFKnY7U

https://www.youtube.com/watch?v=cMTxGjhNNAs

https://www.youtube.com/watch?v=sC4o9AuysWw

Rozmowa z dzieckiem dotycząca skojarzeń (z czym kojarzy ci się palma): palma, kartki świąteczne, pisanki, koszyczek, wiaderko lub jajeczko do pryskania wodą (śmigus – dyngus), świąteczny obrus, tradycyjne potrawy, zajączek, baranek, kurczaczki.

Spacer po posesji.


Wtorek 07.04.2020 r.

 

Przygotowanie do świąt Wielkanocnych. Wykonanie ozdób i dekoracji wiosenno - wielkanocnych.

Pokoloruj wydrukowane karty pracy: https://www.e-kolorowanki.eu/wielkanoc-kolorowanki/jajo-wielkanocne-kolorowanka/

https://www.e-kolorowanki.eu/wielkanoc-kolorowanki/koszyk-z-pisankami/

https://www.e-kolorowanki.eu/wielkanoc-kolorowanki/zabawna-malowanka-na-wielkanoc/

Pokolorowanymi i wyciętymi rysunkami ozdób swój pokój.

Spacer po posesji. Podczas spaceru dziacko możne:

- odtwarzać rytmy dwustronne (ruch rękami, nogami) wg poleceń,

- naśladować ruchy rodzica/opiekuna,

- określać miejsca: na, pod, za, wysoko, nisko; np. polecenie połóż kijek za/przed sobą

- określać wielkości przedmiotów i wymiarów wielkości: mały, duży, krótki, długi,

- chodzić po narysowanej ścieżce.


Poniedziałek 06.04.2020 r.

Przygotowanie do świąt Wielkanocnych. Świąteczne porządki.

 

W dzisiejszym dniu proponuję, aby dziecko zajęło się:

- porządkowaniem swoich zabawek - układanie ich na swoim miejscu;

- segregowaniem rzeczy potrzebynych od tych które są już bezużyteczne i zużyte;

- wyrzuceniem śmieci;

- wytarciem kurzy;

- umyciem podłogi;

Spacer po działce by dotlenić organizm. Podczas spaceru można sprawdzić czy teren wokól domu jest uporządkowany.

 


Piątek 03.03.2020 r. 

Mam autyzm. Polska na niebiesko


Praca plastyczna pt: „Polska na niebiesko”. Wydrukuj kontur Polski ze strony: https://www.bajkidoczytania.pl/konturowa-mapa-polski

Pokoloruj szablon na niebiesko wegług własnego pomysłu (w środku możesz narysować siebie, swój dom, szkołę lub kwiatka...).

Wiosenne porządki na działce: sprawdź czy masz porządek wśród narzędzy ogrowowych, czy wszysko jest ułożone, czy wszystko jest na swoim miejscy, a może czesgoś brakuje?


Czwartek 02.04.2020 r.

Zrozumieć autyzm. Udział w obchodach Światowego Dnia Świadomości Autyzmu.

 

W naszym kraju żyje, osób z autyzmem 400 tysięcy. To jak jedno spore miasto. Ale tu liczby się nie kończą, bo z autyzmem żyjemy nie tylko my, ale także nasi rodzice, rodzeństwo, opiekunowie, co sprawia, że jest nas nawet 3 mln.

Autyzm to odmienny od typowego sposób rozwoju człowieka, objawiający się różnicami w sposobie komunikacji, nawiązywania relacji, wyrażania emocji, uczenia się oraz różnorodnym schematem zachowań. Każda osoba jest indywidualnością, nie ma dwóch takich samych osób z autyzmem.

Autyzm towarzyszy osobie przez całe życie, jednak dzięki odpowiedniej opiece i właściwie dobranej terapii można w znaczącym stopniu poprawić jej funkcjonowanie. Im wcześniejsza diagnoza i idąca za nią indywidualna terapia, tym większa szansa na poprawienie jakości życia osób z autyzmem i ich rodzin.

Proszę o to by wychowankowie ubrali się na niebiesko (np. niebieska bluzka). Proszę o przesłanie zdjęcia. Zostanie umieszczone na stronie internetowej i tym samym dołączymy do niebieskiej akcji.

Więcej informacji na naszej stronie: http://pzpswhrubieszow.pl/wiadomosci/1/wiadomosc/376338/nasz_osrodek_w_niebi

eskiej_akcji?fbclid=IwAR21LTP74ecB4J27rUI_wHv1nEBgKXNdOJvCGw5w6AgXLZJfpGizc1zjK9c

 

Środa 01.04.2020 r.

Zwyczaj prima aprilis czyli pierwszy dzień kwietnia.

 

Znaczenie zwyczaju prima aprilis nie jest do końca znane. Najprawdopodobniej wywodzi się ze starożytności. Obyczaj być może wywodzi się z rzymskiego święta Veneralia, obchodzonego 1 kwietnia. W tym dniu dozwolone były żarty, wygłupy, kawały. Na ulicach tańczył tłum, przebrany w peruki i kolorowe okrycia.
1 kwietnia przypada prima aprilis, dzień figli, wygłupów, psot. (Prima- pierwszy; Aprilis kwiecień w języku łacińskim). W ten dzień ma być po prostu śmiesznie. Wygrywają najbardziej przemyślane i bystre żarty.

Polecam do przeczytania wiersz dla dzieci Jana Brzechwy pod tytułem „Prima aprilis”: http://wiersze.juniora.pl/brzechwa/brzechwa_p06.html

Wiosenne porządki na działce: uprzątnij śmieci, które znajdują się na twojej działce.


Wtorek 31.03.2020 r.

Św. Jan Paweł II

 

Oglądamy film dla dzieci przedstawiający postać św. Jana Pawła II. film dostępny pod adresem: https://www.youtube.com/watch?v=3Mpjh3o2P_A

https://www.youtube.com/watch?v=r57XFHhdorg

Rozmowa z dzieckiem dotycząca osoby Karola Wojtyły.

Dla ucznia E: https://www.youtube.com/watch?v=0qzLRlQFFQ4

Wiosenne porządki: posprzątaj swój pokój (uczeń E: wyciera kurze, zamiata podłogę).


Poniedziałek 30.03.2020 r.

Ćwiczę układanie puzzli i klocków


https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/wielkanoc/216681-niedziela-palmowa-dzieci

https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/wielkanoc/216255-motyl

https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/wielkanoc/216141-ladybird

Polecam układanie prostych puzzli, które posiadają Państwo w domach.

Dla ucznia E: zabawa klockami.

Wiosenna aktywność- spacer po działce.

 

Piątek 27.03.2020 r.

W zdrowym ciele zdrowy duch; wiosenna aktywność.

 

Spontaniczny ruch dziecka do muzyki Antonio Vivaldi - "Wiosna"

https://www.youtube.com/watch?v=jdLlJHuQeNI

 

Spacer na świeżym powietru połączony z aktywnością fizyczną:

- podskoki

- chodzenie po wyznaczonej trasie,

- kolejne ćwiczenia to chodzenie do tyłu, do przodu, w bok na zmianę,

- poruszanie wybraną częścią ciała,

- jazda na rowerku,

- chodzenie wg instrukcji słownej (idź 4 kroki do przodu, 2 w prawo, wymijanie toru przeszkód np. taczką, wózkiem).

 

Czwartek 26.03.2020 r.

Bocian w gnieździe.

 

Wykonanie prac plastycznych przedstawiających bociana w gnieździe. Przedstawienie wyników pracy w formie plakatu. Plakat proszę umieścić (przykleić np. taśmą) na ścianie lub drzwiach tuż przy poprzedniej pracy plastycznej. Tak zebrane place będą tworzyć "kącik prac dziecka" (radość i duma dziecka z wykonanych prac).

Kolorowanka do druku dla ucznia E pod linkiem: https://www.weekendowo.pl/kolorowanki/bociany/bocian-szablon-do-druku


Środa 25.03.2020 r.

Szukamy pierwszych oznak wiosny.

 

Jak się nazywa ta pora roku

gry skowronek na niebie śpiewa

kiedy kwiaty rozkwitają wokół

i gdy zielenią się listki na drzewach?

Spacer po działce i ogródku połączony z szukaniem pierwszych oznak wiosny.

Wykonanie prac plastycznych przedstawiających „wiosenną Marzannę". Przedstawienie wyników pracy w formie plakatu. Plakat proszę umieścić (przykleić np. taśmą) na ścianie lub drzwiach tak, aby wszyscy domownicy mogli obejrzeć pracę dziecka.

Kolorowanka do druku dla ucznia E pod linkiem: http://www.pierwszaklasa.edu.pl/2014/03/marzanna-do-kolorowania-html/

 

Wtorek 24.04.2020 r.

Nie boję się koronawirusa, dbam o swoje bezpieczeństwo.

 

Rozmowa z dzieckiem dotycząca obecnej sytuacji w Polsce związanej z panemią wirusa COVID- 19. Weryfikacja wiedzy dziecka, weryfikacja jego stanu niepokoju. Wyjaśnienie watpliwości, uspokojenie dziecka. W tym celu polecam książeczkę dla dzieci dotyczącę tematyki koronawirusa do pobrania na stronie internetowej http://mamyprojekt.pl/koronawirus/ lub prosze kliknąć w link:

https://660919d3-b85b-43c3-a3ad-3de6a9d37099.filesusr.com/ugd/64c685_043dfd8a71d64cb78df2c51d21574e6b.pdf

Uczeń E: sprawdzenie reakcji dziecka na poruszone tematy,weryfikacja jego stanu niepokoju, uspokojenie.

Polecam również poradnik dla rodzica:

https://szkolaedukacji.pl/koronawirus-a-dzieci/

https://www.unicef.pl/Centrum-prasowe/Informacje-prasowe/6-sposobow-dla-rodzicow-jak-wspierac-dzieci-podczas-epidemii-koronawirusa


Poniedziałek 23.03.2020 r.

Kształtowanie właściwych nawyków higieniczych pozwalających uniknąć rozszerzania infekcji.

 

Rozmowa kształtująca dotycząca prawidłowego kasłania, kichania i mycia rąk - przypomnienie pozdanych zasad.

Obejrzenie filmu dla dzieci o koronawirusie. Jest to film edukacyjny wyjaśniający dzieciom i dorosłym pojęcia związane z koronawirusem. Aby przybliżyć najmłodszym, o co w ogóle chodzi z pandemią, kwarantanną.

Film znajduje się pod linkiem: https://www.youtube.com/watch?v=H0mx90NbvuM

Książeczka dla dzieci "Masz tę moc"- dla tych, którzy potrzebują wytłumaczyć najmłodszym w sposób jasny, zrozumiały i przede wszystkim spokojny czym jest koronawirus i co robić, by się przed nim ustrzec. https://www.wydawnictwoolesiejuk.pl/fileadmin/user_upload/pdf/Koronawirus.pdf

Spacer po ogrodzie.

linia_kwiatygif [300x41]

 

ŹRÓDŁA:

szkolaedukacji.pl, www.unicef.pl, www.wydawnictwoolesiejuk.pl, mamyprojekt.pl, www.pierwszaklasa.edu.pl, www.weekendowo.pl, puzzlefactory.pl, wiersze.juniora.pl, pzpswhrubieszow.pl, www.e-kolorowanki.eu, zwiedzajlubelskie.pl, www.muzeumzamoyskich.pl, www.youtube, kulturadostepna.pl, www.national-geographic.pl, swiatoze.pl/smok-czy-smog, www.starostwo.hrubieszow.pl, www.bryk.pl, wikipedia.pl, zpppn.pl, www.kolorowankimalowanki.pl, lubiehrubie.pl, www.supercoloring.com, www.gov.pl, synapsis.org.pl, enel.pl, www.zabawydladzieci.com.plwww.polskananiebiesko.pl, www.polskananiebiesko.pl, www.nck.pl, www.dzieje.pl, spstasin.com.pl, orzelbialy.edu.pl, polonia.nl, www.ekokalendarz.pl, www.ekokalendarz.plwww.policja.pl www.ore.pl, edukacja.fdds.pl sjp.pwn.pl badzkumplem.cartoonnetwork.pl, www.pro-europa.edu.pl, www.centrumjp2.pl, dobrewiadomosci.net.pl, ikol.pl, dobrewiadomosci.net.pl,