Realizacja zadań
w ramach Rządowego Programu
"Bezpieczna i Przyjazna Szkoła"
„Bezpieczna i przyjazna szkoła” to program rządowy na lata 2014-2016. Głównym celem programu jest zwiększenie skuteczności działań wychowawczych i profilaktycznych na rzecz bezpieczeństwa i tworzenia przyjaznego środowiska w szkołach i placówkach.
Cele szczegółowe programu dotyczą kreowania zdrowego, bezpiecznego i przyjaznego środowiska szkoły i placówki, zapobiegania problemom i zachowaniom problemowym dzieci i młodzieży oraz promowania zdrowego stylu życia wśród dzieci i młodzieży.
Zmiany w otaczającym nas świecie są źródłem nowych wymagań stojących przed szkołą a w konsekwencji także przed nauczycielem. Dostrzegając liczne zagrożenia jakim musi przeciwstawiać się młody człowiek, konstruuje się programy wspierające jego rozwój. Program „Bezpieczna i przyjazna szkoła” ukierunkowany jest na budowanie szkoły wspierającej uczniów i jednocześnie wymagającej. Istotnym elementem szkoły zapewniającej bezpieczeństwo i wymagającej jest budowanie wewnętrznej motywacji do nauki, uczenie dokonywania świadomych wyborów przez uczniów i odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Myślenie o dobrej szkole jest równoznaczne z myśleniem o szkole bezpiecznej i przyjaznej, o instytucji zdolnej do przekształcania się i zmieniania, elastycznie reagującej na potrzeby uczniów i środowiska.
Program „Bezpieczna i przyjazna szkoła” koncentruje się na społecznym wymiarze klimatu szkoły, który stanowi istotny czynnik poprawy stanu bezpieczeństwa w szkole. Kształtowanie pozytywnego społecznie klimatu oznacza między innymi:
- rozwijanie środowiska szkoły jako wspólnoty;
- budowanie otwartej komunikacji interpersonalnej;
- kształtowanie umiejętności radzenia sobie z konfliktami;
- konstruktywne budowanie realnej samooceny i poczucia własnej wartości uczniów
Zadania programu realizowane są w różnych formach i prowadzone są w ramach:
- Lekcji wychowawczych;
- Zajęć warsztatowych z uczniami;
- Udziału w uroczystościach szkolnych, apelach, imprezach kulturalnych, rekolekcjach,
- Wycieczek szkolnych;
- Spotkań ze specjalistami – psycholog, pedagog, kurator sądowy, funkcjonariusz Policji;
- Spotkań z rodzicami oraz w kontaktach indywidualnych;
- Współpracy z instytucjami wspomagającymi (PPP, Komenda Powiatowa Policji, GOPS, Parafia, Sąd).