bezpieczna_szkola.jpg [300x78]Realizacja zadań
w ramach Rządowego Programu
"Bezpieczna i Przyjazna Szkoła"


 

„Bezpieczna i przyjazna szkoła” to program rządowy na lata 2014-2016. Głównym celem programu jest zwiększenie skuteczności działań wychowawczych i profilaktycznych na rzecz bezpieczeństwa i tworzenia przyjaznego środowiska w szkołach i placówkach.

 Cele szczegółowe programu dotyczą kreowania zdrowego, bezpiecznego i przyjaznego środowiska szkoły i placówki, zapobiegania problemom i zachowaniom problemowym dzieci i młodzieży oraz promowania zdrowego stylu życia wśród dzieci i młodzieży.

 Zmiany w otaczającym nas świecie są źródłem nowych wymagań stojących przed szkołą a w konsekwencji także przed nauczycielem. Dostrzegając liczne zagrożenia jakim musi przeciwstawiać się młody człowiek, konstruuje się programy wspierające jego rozwój. Program „Bezpieczna i przyjazna szkoła” ukierunkowany jest na budowanie szkoły wspierającej uczniów i jednocześnie wymagającej. Istotnym elementem szkoły zapewniającej bezpieczeństwo i wymagającej jest budowanie wewnętrznej motywacji do nauki, uczenie dokonywania świadomych wyborów przez uczniów i odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Myślenie o dobrej szkole jest równoznaczne z myśleniem o szkole bezpiecznej i przyjaznej, o instytucji zdolnej do przekształcania się i zmieniania, elastycznie reagującej na potrzeby uczniów i środowiska.

 

 Program „Bezpieczna i przyjazna szkoła” koncentruje się na społecznym wymiarze klimatu szkoły, który stanowi istotny czynnik poprawy stanu bezpieczeństwa w szkole. Kształtowanie pozytywnego społecznie klimatu oznacza między innymi:

  • rozwijanie środowiska szkoły jako wspólnoty;
  • budowanie otwartej komunikacji interpersonalnej;
  • kształtowanie umiejętności radzenia sobie z konfliktami;
  • konstruktywne budowanie realnej samooceny i poczucia własnej wartości uczniów

 Zadania programu realizowane są w różnych formach i prowadzone są w ramach:

  • Lekcji wychowawczych;
  • Zajęć warsztatowych z uczniami;
  • Udziału w uroczystościach szkolnych, apelach, imprezach kulturalnych, rekolekcjach,
  • Wycieczek szkolnych;
  • Spotkań ze specjalistami – psycholog, pedagog, kurator sądowy, funkcjonariusz Policji;
  • Spotkań z rodzicami oraz w kontaktach indywidualnych;
  • Współpracy z instytucjami wspomagającymi (PPP, Komenda Powiatowa Policji, GOPS, Parafia, Sąd).