SALA DO ZAJĘĆ POLISENSORYCZNYCH
Ośrodek nasz został wyposażony w pracownię do terapii polisensorycznej. Sprzęt do terapii, współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego zakupiło Ministerstwo Edukacji Narodowe, natomiast za remont i odpowiednie przygotowanie pomieszczenia zapłaciło Starostwo Powiatowe.
Terapia realizowana jest w specjalnie urządzonym pomieszczeniu, które nawiązuje do środowiska życia prenatalnego, przebywanie w nim jest odprężające a zarazem dostarczające wielu wrażeń sensorycznych.
Odbiorcami tego typu terapii są osoby z upośledzeniem umysłowym, mózgowym porażeniem dziecięcym, autyzmem, zespołem Downa, chorobą psychiczną, zaburzeniami mowy na tle nerwicowym, osoby z demencją.
Odpowiednio dobrany wystrój sali oraz wykorzystywane pomoce dydaktyczne są bardzo ważne na każdym etapie kształcenia, szczególnie dużą rolę odgrywają w kształceniu uczniów niepełnosprawnych intelektualnie, z różnymi defektami sensorycznymi. Pomoce dydaktyczne dobrane są tak, aby początkowo wywołać u uczniów ciekawość, zainteresowanie, a następnie umożliwić pobudzenie ich aktywności i rozwoju intelektu, pozwalają poszerzyć zakres oddziaływań dydaktycznych.
![dscn3977.jpg [300x225] dscn3977.jpg [300x225]](http://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/687/cms/szablony/25711/zdjecia/dscn3977.jpg)
![dscn3982.jpg [300x225] dscn3982.jpg [300x225]](http://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/687/cms/szablony/25711/zdjecia/dscn3982.jpg)
Seans w Sali Doświadczania Świata jest doskonałym środkiem doraźnym na depresje, nerwice, zaburzenia emocjonalne, nadpobudliwość. Głównym celem terapii jest doświadczanie świata zmysłami wzroku, dotyku, słuchu i węchu oraz odprężenie, relaks i wyciszenie.
![pa230006.jpg [300x225] pa230006.jpg [300x225]](http://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/687/cms/szablony/25711/zdjecia/pa230006.jpg)
![dscn3988.jpg [300x225] dscn3988.jpg [300x225]](http://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/687/cms/szablony/25711/zdjecia/dscn3988.jpg)
Podstawowymi elementami wyposażenia sali do zajęć stymulacji polisensorycznej są:
Elementy stymulujące zmysł dotyku:
- różnorodny, naturalny materiał przyrodniczy (w zależności od aktualnej pory roku),
- szereg przedmiotów zróżnicowanych kształtem, wielkością, strukturą materiału,
- urządzenia, pomoce dostarczające bodźców, wrażeń odpowiadających poszczególnym żywiołom (ogień, woda, powietrze, ziemia)
- olejki do masażu.
![dscn3991.jpg [300x225] dscn3991.jpg [300x225]](http://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/687/cms/szablony/25711/zdjecia/dscn3991.jpg)
![dscn3985.jpg [300x400] dscn3985.jpg [300x400]](http://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/687/cms/szablony/25711/zdjecia/dscn3985.jpg)
Elementy stymulujące zmysł wzroku:
- różnorodne oświetlenie, sztuczne i naturalne,
- kolorowe tkaniny, wstążki, chusty,
- mobilne i fosforyzujące zabawki, przedmioty,
- naturalne materiały i ciekawostki przyrodnicze.
Elementy stymulujące zmysł słuchu:
- różne instrumenty, perkusyjne oraz wykonane przez terapeutę z różnego tworzywa i z różną zawartością,
- nagrania odgłosów przyrody, muzyka i piosenki związane tematycznie z aktualną porą roku (płyty CD, kasety).
Elementy stymulujące zmysł węchu:
- olejki zapachowe,
- oliwka kosmetyczna,
- materiał przyrodniczy,
- pokarmy, owoce, warzywa (w zależności od pory roku).
Elementy stymulujące zmysł smaku:
- produkty spożywcze, owoce, warzywa zróżnicowane konsystencją i smakiem.