Tutaj powinien być opis

Od zagrody do miasteczka artystów

W dniu 11 grudnia 2025 r. uczniowie klas I–IV wzięli udział w integracyjnej wycieczce edukacyjno-terapeutycznej do Zagrody Osadowej w Uściążu oraz Kazimierza Dolnego, zorganizowanej w ramach rządowego programu MEN „Wyjście z klasą”. Głównym celem wyjazdu było stworzenie uczniom warunków do rozwijania umiejętności społecznych, emocjonalnych, komunikacyjnych i sensorycznych poprzez bezpośredni kontakt z naturą, zwierzętami oraz twórcze działania manualne.

Pierwszym etapem wycieczki był pobyt w Zagrodzie Osadowej, gdzie uczniowie uczestniczyli w bloku edukacyjno-terapeutycznym ze zwierzętami. Dzieci miały możliwość poznania zwierząt zagrodowych, takich jak konie, kucyki i króliki, a także ich karmienia i głaskania i sprzyjało to stymulacji sensorycznej oraz przełamywaniu lęków. Elementy hipoterapii pomagały w regulacji emocji, wzmacniały poczucie bezpieczeństwa oraz sprzyjały budowaniu pozytywnych relacji. Ważnym aspektem zajęć była również krótka obserwacja przyrodnicza, pozwalająca uczniom doświadczać różnorodnych bodźców zapachowych i dźwiękowych. Zajęcia te rozwijały empatię, odwagę, delikatność w kontakcie z innymi oraz pobudzały ciekawość poznawczą uczniów.

Kolejnym punktem wycieczki były warsztaty zdobienia świątecznych pierników, które wprowadziły uczniów w radosny, bożonarodzeniowy nastrój. Po krótkim pokazie i instruktażu dzieci samodzielnie dekorowały pierniki, wykorzystując lukier, posypki, czekoladę i inne ozdoby. Własnoręcznie przygotowane wypieki stały się wyjątkowym świątecznym prezentem dla rodzin, a same warsztaty sprzyjały rozwijaniu sprawności manualnej, kreatywności oraz poczucia sprawczości.

W dalszej części wycieczki uczniowie zwiedzali Kazimierz Dolny pod opieką przewodnika. Spacer po Rynku i podziwianie zabytkowych kamienic pozwoliły dzieciom poznać historię i wyjątkowy charakter miasta. Następnie uczniowie udali się na spacer nad Wisłę, wysłuchali legendy o kogucie kazimierskim oraz przeszli malowniczym Wąwozem i było to doskonałą okazją do aktywności ruchowej oraz obcowania z przyrodą.

Wycieczka przebiegła w atmosferze radości, bezpieczeństwa i wzajemnej życzliwości. Była wartościowym doświadczeniem edukacyjnym i terapeutycznym, które w naturalny sposób łączyło naukę, terapię i integrację, pozostawiając u uczniów wiele pozytywnych wspomnień.

E. Targońska