Tutaj powinien być opis

Europejski Dzień Logopedy

W dniu 06.03.2024 r. w naszej szkole odbył się Europejski Dzień Logopedy, w którym brały udział klasy 1-3 szkoły podstawowej. Podczas warsztatów dzieci aktywnie udzielały odpowiedzi prawidłowo odgadując realizowane przez logopedów głoski w oparciu o bajki logopedyczne. Uwieńczeniem prowadzonych zajęć był słodki poczęstunek i  pokolorowany przez uczestników napis LOGOPEDA, który został umieszczony na tablicy, jak też pamiątkowe, wspólne zdjęcia. Podczas spotkania omówiono pracę logopedów, poruszano tematykę z zakresu „czym zajmuje się logopeda”.

A teraz kilka słów dla dorosłych czytelników zainteresowanych tą tematyką:

Kiedy iść do logopedy z dzieckiem?

Jeżeli

W 1 roku życia dziecko:

·         Nie wypowiada samodzielnie kilku prostych wyrazów, np.: baba,  mama, papa;

·         Nie rozumie prostych poleceń popartych gestem, nazw znanych osób, przedmiotów, czynności;

W 2 roku życia dziecko:

·         Nie zaczyna łączyć wyrazów (nie pojawiają się wypowiedzi dwuwyrazowe), np.: mama am, tata papa, baba da, itp.;

·         Nie pojawiają się początki fleksji – najpierw deklinacja, np.: kot – koty, mama – mamy, itp.;

W 3 roku życia dziecko:

·         Nie buduje wszystkich typów zdań złożonych podrzędnie i współrzędnie;

·         Nie wypowiada prawidłowo głosek: k,g,f,w,t,d,n,b,l,ś,ź,ć,dź;

W 4 roku życia dziecko:

·         Nie wypowiada prawidłowo głosek: s,z,c,dz;

W 5 roku życia dziecko:

·         Nie wypowiada prawidłowo głosek: sz,ż,cz,dż;

W 6 roku życia dziecko:

·         Nie wypowiada prawidłowo głoski: r;

W 7 roku życia dziecko:

·         Ma znaczne trudności z nauką czytania i pisania;

·         Podczas czytania myli litery podobne np.: d-b;

Ponadto, gdy niepokoją Cię:

·         Opóźnienia w rozwoju mowy(w porównaniu do rówieśników);

·         Wkładanie języka między zęby podczas mówienia;

·         Mowa bezdźwięczna np.: „pułka” zamiast „ bułka”;

·         Budowa narządów mowy;

·         Mowa przez nos;

·         Krzywy zgryz;

·         Słaby słuch;

·         Problemy z oddychaniem;

·         Problemy z gryzieniem, połykaniem, żuciem.

Pamiętajmy!!!

Nieleczone wady wymowy i nie korygowanie ich przyczyn, może przyczynić się do problemów z nauką pisania i czytania w szkole.

B. Gołofit - Hawryluk, M. Nowak