Europejski Dzień Logopedy
W dniu 06.03.2024 r. w naszej szkole odbył się Europejski Dzień Logopedy, w którym brały udział klasy 1-3 szkoły podstawowej. Podczas warsztatów dzieci aktywnie udzielały odpowiedzi prawidłowo odgadując realizowane przez logopedów głoski w oparciu o bajki logopedyczne. Uwieńczeniem prowadzonych zajęć był słodki poczęstunek i pokolorowany przez uczestników napis LOGOPEDA, który został umieszczony na tablicy, jak też pamiątkowe, wspólne zdjęcia. Podczas spotkania omówiono pracę logopedów, poruszano tematykę z zakresu „czym zajmuje się logopeda”.
A teraz kilka słów dla dorosłych czytelników zainteresowanych tą tematyką:
Kiedy iść do logopedy z dzieckiem?
Jeżeli
W 1 roku życia dziecko:
· Nie wypowiada samodzielnie kilku prostych wyrazów, np.: baba, mama, papa;
· Nie rozumie prostych poleceń popartych gestem, nazw znanych osób, przedmiotów, czynności;
W 2 roku życia dziecko:
· Nie zaczyna łączyć wyrazów (nie pojawiają się wypowiedzi dwuwyrazowe), np.: mama am, tata papa, baba da, itp.;
· Nie pojawiają się początki fleksji – najpierw deklinacja, np.: kot – koty, mama – mamy, itp.;
W 3 roku życia dziecko:
· Nie buduje wszystkich typów zdań złożonych podrzędnie i współrzędnie;
· Nie wypowiada prawidłowo głosek: k,g,f,w,t,d,n,b,l,ś,ź,ć,dź;
W 4 roku życia dziecko:
· Nie wypowiada prawidłowo głosek: s,z,c,dz;
W 5 roku życia dziecko:
· Nie wypowiada prawidłowo głosek: sz,ż,cz,dż;
W 6 roku życia dziecko:
· Nie wypowiada prawidłowo głoski: r;
W 7 roku życia dziecko:
· Ma znaczne trudności z nauką czytania i pisania;
· Podczas czytania myli litery podobne np.: d-b;
Ponadto, gdy niepokoją Cię:
· Opóźnienia w rozwoju mowy(w porównaniu do rówieśników);
· Wkładanie języka między zęby podczas mówienia;
· Mowa bezdźwięczna np.: „pułka” zamiast „ bułka”;
· Budowa narządów mowy;
· Mowa przez nos;
· Krzywy zgryz;
· Słaby słuch;
· Problemy z oddychaniem;
· Problemy z gryzieniem, połykaniem, żuciem.
Pamiętajmy!!!
Nieleczone wady wymowy i nie korygowanie ich przyczyn, może przyczynić się do problemów z nauką pisania i czytania w szkole.
B. Gołofit - Hawryluk, M. Nowak