 
Aktywna ręka w terapii logopedii
Indywidualne zajęcia logopedyczne ,,Aktywna ręka w terapii logopedii” prowadzone były dla 5 uczestników z dwóch powiatów hrubieszowskiego i zamojskiego w wieku do 2,5 do 6 lat na teranie PZPSW w Hrubieszowie przez okres wakacji aż do października. W tym czasie każdy uczestnik zrealizował po 12 godzin.
Celem zajęć było uzyskanie poprawy w zakresie usprawniania mowy poprzez techniki rozwijające i stymulujące rozwój motoryki małej, przede wszystkim precyzję zarówno ruchów artykulacyjnych wykonywanych przez aparat mowy, jak i ruchów dłoni oraz ćwiczenia sfery czynności poznawczych (uwagi, motywacji, naśladownictwa, zapamiętywania, koordynacji wzrokowo-ruchowo-słuchowej).
Opierano się na założeniu, że możliwości fizyczne dziecka mogą stać się gwarancją mówienia, lepszej komunikacji.
,,Rozwój ruchowy dłoni i aparatu artykulacyjnego są filogenetycznie i ontogenetycznie powiązane ze sobą, każdemu precyzyjnemu działaniu towarzyszy myślenie, które przyczynia się do rozwoju mowy” (por: Regner 2019,s. 36). Procesy językowe kształtowane są przez wiele struktur. Podlegają nieustannie zjawisku neuroplastyczności mózgu.
W praktyce terapii logopedycznej niejednokrotnie zauważamy, że opóźnienie lub zaburzenie rozwoju mowy dziecka nie jest jego jedynym problemem. Dzieci wymagające terapii logopedycznej z różnych przyczyn wielokroć przejawiają dysfunkcje w rozwoju małej motoryki, nie tylko z obszaru aparatu mowy.
Ideą tych zajęć było poprzez odpowiedni dobór zadań dla małych rączek uczestników wpływać na rozkwit mowy.
Wykorzystano różnorodne metody, techniki (Terapii Ręki, Metody Dobrego Startu, Metody Denisona, logorytmiki, zabaw paluszkowych, zabaw konstrukcyjnych, masażu logopedycznego oraz elementów arteterapii) stymulujących rozwój motoryki małej, rozumianej jako precyzja zarówno ruchów artykulacyjnych wykonywanych przez aparat mowy, jak i ruchów dłoni, uwzględniając równoczesne pobudzanie ćwiczeniami czynności poznawczych u dziecka.
Beneficjentami były dzieci w wieku przedszkolnym do młodszego wieku szkolnego, wykazujący trudności w zakresie mowy, opóźniony rozwój mowy, afazję, wykryte niepełnosprawności takie jak: niepełnosprawność intelektualna, niepełnosprawność sprzężona, autyzm.
W sumie programie wzięły udział trzy dziewczynki i dwóch chłopców.
Terapia z dziećmi przebiegała bardzo efektywnie, w przyjemnej atmosferze. Beneficjenci aktywnie uczestniczyli w zajęciach udało się zrealizować 100 % zajęć. Chętnie brali udział w proponowanych aktywnościach, zabawach. Duża popularnością wśród uczestników cieszyły się zajęcia z wykorzystaniem aktywnej ściany, ćwiczenia z rekwizytami, układanki, a nawet typowo motoryczne wycinanie, rysowanie. W przypadku jednego dziecka w terapii zastosowano responsywną metodę, by eliminować lęk przed nowym materiałem dobierano rekwizyty zgodnie z dziecka potrzebami. Inny beneficjent początkowo był podczas zajęć z mamą by przełamać jego lęk separacyjny.
Cieszy fakt, że poszczególni beneficjenci i ich opiekunowie wyrazili pozytywne opinie o zajęciach oraz zaobserwowali wzrost motywacji u swoich dzieci do prac manualnych oraz większa ekspresje słowną. Niektórzy z opiekunów uczestników chcieliby kontynuować zajęcia by nadal następował wzrost umiejętności motorycznych dziecka w sferze koordynacji wzrokowo - ruchowo - słuchowej oraz poszerzał się słownik czynny dziecka.
 
                      