Godziny Wychowawcze ze Światem
Wychowankowie grupy I,II i III przystąpili do programu edukacyjnego Polskiej Akcji Humanitarnej pod nazwą: „Godziny Wychowawcze ze Światem”. Był to całoroczny cykl zajęć, który stanowił zaproszenie do dyskusji o bieżących wydarzeniach na świecie oraz kwestii sprawiedliwości, godności ludzkiej i solidarności, zarówno w lokalnym jak i globalnym wymiarze.
Celem tego projektu było nie tylko informowanie o tym, jaki nasz świat jest obecnie, ale także kształtowanie postaw, które pomogą nam uczynić go bardziej sprawiedliwym w przyszłości.
Tematy realizowane w ramach tego programu to:
- „Języki świata”- języki, którymi mówi dana część świata pokazują nam globalne strefy wpływów oraz wpływ historii na współczesne społeczeństwa. W ten sposób, możemy łatwo zobrazować jak bardzo jesteśmy wzajemnie połączeni;
- „Kto odkrył Polskę” - istnieją różne perspektywy odbioru postaci Krzysztofa Kolumba i nie dla wszystkich jest on bohaterem. Odmienną perspektywę patrzenia na postać podróżnika mają np. rdzenni mieszkańcy Ameryki, a inne zdanie mają zwolennicy odkrywcy nowego świata;
- „Lekcja historii”- podczas której odpowiadaliśmy na pytanie jak wyglądałaby historia bez wojen;
- „Po co nam woda”- dostęp do czystej wody nie jest dla wszystkich taki sam. Celem zajęć było wskazanie, że woda to nie tylko picie ponieważ potrzebujemy jej do uprawy roślin i wyrobu produktów. Jest naszym najważniejszym zasobem, bez którego nie jesteśmy w stanie przeżyć;
- „Zjedzona woda”- podczas zajęć doszliśmy do wniosku, że wodę zużywamy nie tylko pośrednio poprzez konsumpcję jedzenia, ale również w produkcji produktów odzwierzęcych;
- „Skąd się bierze głód”- poruszyliśmy tematykę głodu na świecie, a problem jest bardzo istotny bowiem co trzeci człowiek na świecie jest niedożywiony;
- „Potrzebne od zaraz”- celem zajęć było pokazanie wychowankom jakiego typu działania kryją się za terminem pomocy humanitarnej i uświadomienie, że pomaganie to niekoniecznie wysyłanie żywności, lecz także profesjonalna pomoc medyczna, inżynierska, itd.;
- „Chłopiec znikąd”- wyjaśniliśmy kwestie trudnego losu osób, które zmuszone są do przymusowej migracji i często ryzykując życiem próbują przedostać się do innego - lepszego miejsca. Przystępując do programu nie śmieliśmy przypuszczać, że temat ten będzie poparty rzeczywistymi przykładami zza naszej wschodniej granicy i dramatem osób – naszych sąsiadów, którym udało się znaleźć bezpieczeństwo, godność i człowiecze serce w naszym kraju.
Zajęcia prowadziły wychowawczynie grup: Anna Obszyńska, Elżbieta Juszczak i Ewelina Martyniuk.