Tutaj powinien być opis

Zakończenie realizacji Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Z kulturą mi do twarzy”

Stwarzanie warunków do uczestnictwa w kulturze i zaspokojenie potrzeb kulturalnych wychowanków jest bardzo ważne, ale w obecnej sytuacji epidemiologicznej trudne do wykonania. Dlatego wychowankowie naszego internatu z entuzjazmem brali udział w zadaniach proponowanych przez wychowawczynie: Weronikę Dąbrowską, Elżbietę Juszczak, Ewelinę Martyniuk, Małgorzatę Gronowską, Justynę Kucy, Annę Obszyńską, w ramach realizacji Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Z kulturą mi do twarzy”. Realizację założeń projektu rozpoczęliśmy we wrzeniu 2020 r. a zakończyliśmy w maju tego roku. W tym okresie realizowaliśmy zadania z trzech modułów:

Moduł I - „W KRAINIE MUZ”:

  • „W magicznym świecie dźwięków”– poznawanie instrumentów muzycznych, ich wyglądu i brzmienia;
  • „Spotkania z muzyką”– zaprezentowanie filmików internetowych, w których muzycy grają na instrumentach;
  • „Podróż do królestwa dźwięków”– zapoznanie z operą i filharmonią (wirtualne zwiedzanie);
  • „Wśród nocnej ciszy”– zorganizowanie koncertu kolęd i pastorałek;
  • „Piosenka jest dobra na wszystko”– zorganizowanie przeglądu wokalnego;
  • „W Galerii Sztuki”– wyjście na wystawę dzieł sztuki (wystawa akwareli w Hrubieszowskim Domu Kultury);
  • „Śladami przeszłości”– zwiedzanie muzeum on-line;
  • „Tajemnice teatru”– zapoznanie z rodzajami teatru, budową i osobami związanymi z teatrem;
  • „Teatr lalek”– wykonanie dowolną techniką pacynek, kukiełek, marionetek;
  • „W niemym kinie”– zapoznanie dzieci z historią kina.

Moduł II - „PIĘKNO REGIONU”:

  • „Piękno tradycji”– przygotowanie prezentacji multimedialnej na temat tradycji swojego regionu;
  • „Warsztaty ludowe”– udział w warsztatach ludowych (malowanie pisanek, tradycyjne ozdoby bożonarodzeniowe);
  • „Perły regionu”– wycieczka do miejsca związanego z kulturą regionu;
  • „Kocham moje miasto”– zorganizowanie konkursu plastycznego oraz wystawy prac;
  • „Magia uliczek”– wycieczka po mieście, poznawanie i fotografowanie zabytków;
  • „Moje miasto – moja duma”– zapoznanie z historią, legendą, herbem, flagą miasta;
  • „Dzień wspomnień i zadumy” – wyjście na cmentarz lub pod pomnik, zapalenie zniczy na grobach nieznanych żołnierzy; zwrócenie uwagi na zachowanie na cmentarzu oraz szacunek dla zmarłych;
  • „Nasza tradycja” – zapoznanie i udział w dowolnej regionalnej uroczystości (Rubienalia 2020, Święto Strzelca Konnego.

Moduł III - „KOCHAM, LUBIĘ, SZANUJĘ”:

  • „Kodeks dobrego zachowania”– ustalenie zasad panujących w grupie i ich konsekwentne przestrzeganie;
  • „Bez barier” – zorganizowanie w placówce spotkania z osobą niepełnosprawną w celu integracji oraz uwrażliwienia dzieci na potrzeby tych osób.
  • „Sztuka łączy wszystkich”– przygotowanie ręcznie wykonanych prezentów dla osób starszych i potrzebujących;
  • „Zaświeć na niebiesko” – udział w Światowym Dniu Świadomości Autyzmu;
  • „Warto pomagać” – zorganizowanie kilku akcji charytatywnych mających na celu pomoc potrzebującym;
  • „Z babcią i dziadkiem dobrze się bawimy”– zorganizowanie warsztatów plastycznych;
  • „Savoir vivre przy stole”– zorganizowanie poczęstunku w placówce, np. wspólny obiad (zwracanie uwagi na sposób nakrywania do stołu i zachowanie się przy stole);
  • „W restauracji czy w kawiarni”– udanie się do restauracji ze zwróceniem uwagi nie tylko na właściwe zachowanie przy stole, ale i strój.

Powyższe zadania wprowadziły nas w świat muzyki, która jak się okazało jest dobra na wszystko. Dzięki realizacji zadań muzycznych mogliśmy odkryć prawdziwe talenty muzyczne (taneczne, wokalne, instrumentalne). Percepcja dzieł sztuki i kinematografii pozwoliła nam przenieść się w magiczny świat animacji i akwareli. Inne zadania pozwoliły nam spojrzeć innym okiem na otaczający nas rejon. Dzięki temu ujrzeliśmy nasze miasto i jego tradycje w innej odsłonie i zgadzamy się z powiedzeniem: „cudze chwalicie swojego nie znacie”. Otworzyliśmy się na świat wartości, uwrażliwiliśmy się na potrzeby innych.

Braliśmy udział w bardzo przydatnym i wartościowym, wprowadzającym w świat sztuki projekcie.

Zaproponowane przez wychowawców zajęcia cieszyły się dużym zainteresowaniem dlatego też w bliskiej przyszłości weźmiemy udział w drugiej edycji projektu.

 E. Juszczak