Tutaj powinien być opis

Jak funkcjonują dzieci z autyzmem w grupach wychowawczych naszego Ośrodka - specyfika działań opiekuńczo – wychowawczych

Wielokierunkowość działalności internatu dla osób z autyzmem oraz niepełnosprawnością intelektualną z zdeterminowana jest tym, że placówka czasowo przejmuje podstawowe opiekuńcze i wychowawcze funkcje rodziny. Polegają one na stworzeniu wychowankom możliwie optymalnych warunków wszechstronnego rozwoju (zdrowie, nauka, praca, wypoczynek), na przygotowaniu ich do pełnienia różnych ról w życiu społecznym, takich jak: członka społeczeństwa i rodziny, pracownika, współtwórcy i odbiorcy kultury i wielu  innych.

Wychowawcy pracujący z osobami z autyzmem prowadzą szereg zajęć, przyczyniając się do wszechstronnego rozwoju wychowanków oraz integrując ich ze środowiskiem lokalnym. Wychowawcy pracują w oparciu o plany pracy grupy uwzględniając różnorodne metody  i terapie wspomagające ich rozwój, takie jak: Metoda Aktywności Knillów, Metoda Ruchu Rozwijaącego W. Sherborne, Bajkoterapia, Arteterapia, Muzykoterapia, Metoda Pedagogiki Zabawy, Metody Zajęć Praktycznych, TUS jak forma podnoszenia kompetencji społecznych (Metoda Małych Kroków), Alternatywne Metody komunikacji AAC (PCS) oraz w oparciu o plan dnia, plan aktywności i metodę wzmocnień pozytywnych. Pobyt w internacie stwarza osobom z autyzmem optymalne warunki do rozwoju, kształtuje postawy obywatelskie  i patriotyczne, a przede wszystkim uczy samodzielności i współżycia w grupie.

Grupy wychowawcze obok podstawowej funkcji opiekuńczo – wychowawczej, pełnią niejednokrotnie rolę drugiego domu. Wychowankowie z autyzmem trafiając do Internatu otaczani są specjalistyczną opieką oraz stają się uczestnikami procesu terapeutycznego. Podczas pobytu w grupach wychowawczych czują się bezpiecznie, lubią przebywać wśród koleżanek i kolegów oraz wychowawców, nabywają wiele umiejętności w zakresie samodzielności (jedzenie/picie; ubieranie się/rozbieranie, wykonywanie czynności domowych; samodzielność w najbliższym otoczeniu- posługiwanie się pieniędzmi, telefonem, komputerem) uczą się pełnienia podstawowych funkcji społecznych (umiejętne stosowanie form grzecznościowych; zachowanie w miejscach publicznych- kościoły, restauracje, sklepy, itd.; poznawanie norm zachowań w miejscach publicznych; odczuwanie emocji i prawidłowe reakcje), ponadto  mają zapewnione zakwaterowanie i wyżywienie. Dlatego warto podkreślać rolę internatu działającego przy SOSW i jego znaczenia dla ogólnego funkcjonowania autystów, którzy niejednokrotnie już po kilkutygodniowym pobycie w internacie, wykazują bardzo dużą poprawę w sferze samodzielności, komunikowania się, współżycia w grupie wychowawczej.

                       

 

Opracowanie:

Weronika Dąbrowska

Ewelina Martyniuk